תקדים: מתגבשת באירופה התנגדות להחתמת יוצרים על העברת זכויותיהם לחברות ההפקה

דן גוטפריד

באדיבות: Depositphotos)

ארגוני המוסיקה האירופאיים – ECSA ו-GESAC המאגדים מלחינים ויוצרים אור-קוליים רואים בחומרה את חוזי הרכישה אותן מציגות החברות ההפקה בפני היוצרים, בדרישה כי יחתמו עליהם כתנאי לקבלתם לעבודה.

יצוין כי בחוזים אלו נקבעים תשלומים חד-פעמיים עבור העברה טוטאלית של הזכויות ביצירות. ״הסכמים אלו שוללים ממלחינים אור-קוליים את זכויותיהם לתמלוגים וגם את מימוש זכויותיהם המוסריות,  מדובר כאן בפגיעה חמורה ביכולתם של היוצרים להתפרנס מניצול השימושים בעבודתם האמנותית", הכריזה נשיאת ECSA, הליאן לינדוול.

עוד הוסיפה לינדוול: "האפשרויות המוצגות בפני היוצרים הן קבלת התנאי כחלק מחוזה ההעסקה, ככל שיהיה פוגעני, ובכך, לותר על התמלוגים שהם היו זכאים לקבל. לחילופין, במידה והם מסרבים לחתום, הם עשויים לאבד את ההזדמנות לעבוד בפרויקט המופק על ידי  פלטפורמת VOD פופולארית ודומיננטית ובנוסף גם להסתכן בזה שלעולם לא יפנו אליהם שנית כדי לשכור את שירותיהם".

 לאור המצב, נפגשו ראשי הארגונים עם מחוקקים באיחוד האירופי והעלו בפניהם דרישה לחוקים חדשים שנועדו לתקן את העוולות הללו. הארגונים דורשים מצידם חקיקה של כללים אשר יחולו על כלל ארצות האיחוד האירופי בכדי להבטיח הוגנות וליצור אופציות עבודה הוגנות המבטיחות את זכויות היוצרים.

 גם המנכ"לית של GESAC, ורוניק דסברוסס, הוסיפה להתייחס לנושא כשאמרה: "רכישות שנכפות על יוצרים על ידי פלטפורמות VOD הפכו לתופעה הולכת וגוברת, כאשר הדומיננטיות של החברות האמריקאיות בשוק האירופאי מייבאות מארה"ב את החלק האלים והמזיק ביותר מהשיטות הפסולות שלהם אל תוך אירופה".

לדבריה: "כדי לעקוף את [דרישת] התמלוג הראוי המקובלת באירופה, פלטפורמות VOD מבוססות ארה"ב מסתמכות על חוקי ארה"ב ובנוסף על האילוץ לחתום על העברת הזכויות של היוצרים. הן גם קובעות בהסכמים כי סמכות השיפוט תהיה בידי בתי המשפט בארה"ב.  נדרשת לכן התערבות של מקבלי החלטות באיחוד האירופי כדי לשים קץ לחוסר ההוגנות הזה ולהבטיח שהכללים המקובלים באירופה על הרגולציה של השוק הפנימי יחולו על כל השחקנים הפועלים על מגרש המשחקים האירופאי!".

על כל פנים, נצטרך להמתין בכדי לדעת האם מסע הלחצים של GESAC ו-ECSA (אשר מתחו ביקורת פומבית על המודל העסקי של Epidemic Sound עוד בספטמבר 2020) אכן ידרבן את האיחוד האירופי להנהיג בו את הכללים הרצויים, במיוחד בגלל שקיימים במוזיקה גם יוצרים אשר עשויים (מחמת קוצר ראות או לחץ כלכלי) להתפתות ולהעדיף קבלת תשלום חד-פעמי תוך ויתור על זכויותיהם העתידיות לתמלוגים.

דילוג לתוכן