על פציעות מוסיקאים ומה שביניהם

ד"ר אבי משיח – אורתופד בכיר ומומחה בכירורגיה של היד, עם כל מה שחשוב לדעת על הפציעות שעשויות לפגוע באיכות חייהם של הנגנים עד לכדי גדיעת הקריירה. לקרוא ולהפנים

ד"ר אבי משיח

פציעות הן חלק בלתי נפרד מקריירה של ספורטאים מקצוענים הנדרשים לקחת את גופם עד לקצה גבול היכולת. אלא שגם הקריירה של מוסיקאים ונגנים אינה חפה מפציעות. למעשה, התנהלות לא נכונה ברמה הגופנית עלולה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת על בריאותם של מוסיקאים ואף במקרים חמורים לגדוע את הקריירה שלהם לחלוטין.

על מנת לתהות על קנקנה של התופעה, פנינו אל ד"ר אבי משיח, אורתופד בכיר וכירורג כף יד, המציג שילוב מנצח בין היותו רופא מומחה, בצוותא עם העובדה כי מדובר גם במוסיקאי מחונן.

בראיון מיוחד עמו עבור אתר איגוד המוסיקאים, הוא מגולל במסגרת מאמר מיוחד את הפציעות השונות עמם מתמודדים מוסיקאים ונגנים השכם והערב. מניין פציעות אלו נובעות? מהן הדרכים להתמודדות וטיפול אפקטיבי? וגם, מהן ההמלצות שלו על מנת למנוע מבעוד מועד ככל הניתן את האפשרות להתפתחות של בעיות בריאותיות כאלו ואחרות.

"העבודה של מוסיקאי דורשת פעולה חוזרת ונשנית שעלולה לגרום להרבה מאוד נזקים במנגנון שנקרא מיקרו-טראומה", מסביר ד"ר משיח. "מדובר על נזקים שעשויים להתבטא עד לכדי שחיקה במפרקים ועיוות במפרקי האצבעות במצבים קיצוניים. כך למשל, נגנים שאוחזים בכלי קשת עלולים לסבול מתסמונת התעלה הקרפלית, בה נוצר לחץ על העצב המדיאני בכף היד כתוצאה מכיפוף מוגבר של שורש כף היד עד לתחלואה של 'אצבע הדק', מצב שבו גיד האצבע נלכד בתוך טבעת אנטומית הנמצאת בתוך כף היד, שעלולה לגרום לכאבים עזים, כמו גם להגבלות ואף לחוסר יכולת להמשיך לנגן".

משיח מתאר פציעות שכיחות נוספות בקרב מוסיקאים המתייחסות לכף היד. "ישנם מתופפים רבים שסובלים מדלקות בגידים המיישרים את שורש היד (drummers wrist) או תופעת 'מרפק טניסאים" (Tennis Elbow) שיכולה להופיע גם אצל נגני קונטרה-בס וצ'לו, בשל אחיזת כלי הנגינה והפעלת לחץ משמעותי על המרפק. יצוין כי אחוז הנגנים המקצועיים שסובלים מתחלואה כזו או אחרת, בין אם אורתופדית או בעיה אחרת שמקורה ביד, מגיעה כיום על פי הערכות לשכיחות של כ-80 אחוזים (!)".

"על המוסיקאים להבין כי הידיים הן מקור הפרנסה שלהם"

לאחר סקירת חלק מהבעיות הרפואיות שמקורן בכף היד עמן מתמודדים מוסיקאים לעיתים תכופות, כעת הגיע הזמן לעבור לפתרונות.

"המטרה העיקרית במסגרת הטיפול הרפואי נועדה קודם כל לשמר על התפקוד של אותו נגן ולמנוע ממנו להגיע למצב של ניתוח או השבתה טוטאלית", אומר ד"ר משיח. "כבר במהלך פגישת הייעוץ הראשונית שאנחנו מקיימים, מגיעים אליי המטופלים עם כלי הנגינה שלהם יחד איתם. כך אני יכול לקבל קנה מידה ולהבין טוב יותר מהו הרקע להיווצרות הלחץ הגופני בעת שהם אוחזים בכלי. בחלק מהמצבים ניתן גם להתקין סד מיוחד המונע מהם להיכנס לאותו מנח פתולוגי בעייתי".

עוד מוסיף ד"ר משיח: "המכנה המשותף של התסמונות הללו הוא הכנסת איברי הגוף, לרבות ידיים, למנח פתולוגי מורכב שמפעיל לחץ גדול על המפרקים והגידים. המענה הרפואי כולל לרוב טיפול שמרני, לרבות אימון הגוף להימנע מכניסה לאותו מנח פתולוגי בתום ביצוע אבחון מקיף. את הסדים עצמם מכינים בהתאמה אישית ובהמלצת הרופא המטפל, כאשר המטרה היא להפחית ככל הניתן את הלחץ על איברי הגוף. ישנם גם טיפולים פולשניים כמו הזרקת סטרואידים וניתוחים כירורגיים שביכולתם לפתור את הבעיה האורתופדית, אם כי העדיפות היא לפתור את הבעיה ללא צורך בטיפול ניתוחי".

מהן ההמלצות הגורפות עבור הנגנים?

"אם יש משפט אחד שצריך להנחות אותם הוא פשוט להקשיב לגוף שלהם. ככל שיהיו מודעים יותר לכך שנגינה בזווית מסוימת גורמת להם לתחושת אי נוחות עד לכדי כאב, הרי שהפתרון לבעיה טמון אצלם. הכוונה היא בעיקר לתחושת רדימות באצבעות המרמזת על לחץ שמופעל על מערכת העצבים. בשלב זה על הנגנים להגיע בהקדם האפשרי לייעוץ וחשוב מכל, לא להזניח את התופעה".

תסביר.

"על המוסיקאים להבין כי הידיים הן מקור הפרנסה שלהם ועל כן הם צריכים להיות חרדים לגביהם. היו מקרים בעבר שפציעה שנראתה פשוטה התבררה כקרע ואפילו גמרה את הקריירה של מוסיקאים. על כן, ההמלצה היא לצאת מהשאננות ויפה שעה אחת קודם. יש להתייחס לכל חבלה, ולו הקטנה ביותר, כמשהו רציני. יש להגיע למוקד רפואה דחופה או למיון. כך תוכלו לישון בשקט ולהבטיח קריירה מוסיקלית ארוכה ואיכותית ככל הניתן".

לפרטים נוספים והתייעצות עם ד"ר אבי משיח מוזמנים לשלוח מייל לכתובת: dr.avi.mashiah@gmail.com

דילוג לתוכן