עושה את זה ובגדול: עוז נוי כובש את אמריקה

הגיטריסט הישראלי עוז נוי שיצא בשנת 1996 לחפש את מזלו בארה״ב והצליח בגדול, רואיין לאחרונה על ידי JazzEd ואנו מביאים לכם את הראיון

נוי משלב בין בקיאות עמוקה במסורת הג'אז לבין כל מסורת הרוק וה-B&R. הוא רואה עצמו כתלמידם וממשיכם של גדולי נגני הגיטרה, כמו אל דימיולה, אלן הולדסוורת', ג'ון מקלוהן וג'ורג בנסון.

לאחר שנהנה מקריירה מקצועית כנער במולדתו ישראל, הגיע נוי לניו יורק בשנת 1996 ומצא עצמו במהירות משתף פעולה עם מיטב המוסיקאים בסצנה המקומית בפרויקטים שלהם, ובהמשך גם בהקלטות אולפן. כך למשל, באלבומו העשירי (Snapdragon) זוכה נוי לשתף פעולה עם חברי להקתו הקבועים דניס צ'יימברס, דייב וקל ו- Zappa alum Vinnie Colaiuta' יחד עם וויל לי בתופים,    ג'ון פטיטוצ'י בבס, ורוני וואלאס המנוח.

עוד מספר נוי במהלך הראיון על הציוד הישן ששירת אותו נאמנה בישראל. "הייתה לי בוקסה של מרשל עם 4X12 – ארון שיש בוCelestion G12-75S ו-Fender Twin Reverb . אלו היו המגברים העיקריים שלי בישראל, אבל המרשל תמיד היה העיקרי מביניהם", כך לדבריו.

נוי מתאר גם תצורות מגברים שונים המבוססות על Vintage 30, רמקול שלדבריו "נשמע נהדר בתוך כמעט הכול. אתה לא ממש יכול להתרחק מהרמקולים והצלילים הללו. בשבילי הם עובדים בכל פעם מחדש".

בשל העובדה שבתקופה האחרונה הוא מקליט את מרבית התפוקה המוסיקלית שלו באולפן הביתי, נוכח תקופת הקורונה, מספר נוי: "יש לי בבית הרבה רמקולים. לפעמים אני מתעסק בהחלפות ביניהם. CELESTION יצרה את הרמקול החדש שהוא פשוט מצוין ובהספק גבוה יותר".

אלא שלא רק על ציוד נוי מדבר. הוא דוחה את הכינוי "פיוז'ן" כמונח שעשוי לתאר במדויק את הנגינה שלו בשנים האחרונות. "יש אנשים שקוראים לזה פיוז'ן, אבל זו מילה שהפכה לטעונה בימינו. בשלב מסוים בשנות ה-80 התחלתי לבצע פיוז'ן בצורה סינטטית וסטרילית. הנשמה נשאבה מזה, אבל כשחושבים על זה פיוז'ן זה מיילס, זה מקלוהן, זה Weather Report, זה Return to Forever. כל הלהקות הללו מלאות נשמה.

נוי מתלהב עוד יותר מהחשיבות של נגינה חיה בתקופה של אינספור מוסיקאים אשר רודפים אחר עוקבים מקוונים על ידי פרסום סרטונים ברשת. עבור נגני הגיטרה השואפים להצלחה מספק נוי את העצה הבאה: "מה שבאמת יהפוך אתכם לנגנים טובים יותר הוא לא להישאר בבית ולהתאמן מעל רצועות קיימות. עליכם להשתדל להיות יצירתיים בנגינה חיה עם בני אדם מגוונים".

 
דילוג לתוכן