רק משתבח עם הזמן: 50 שנה לאלבום המופת של ''סדנת הג'אז

50 שנה ל"מזרה ישראל יקבצנו" של הרכב "סדנת הג'אז", אלבום האתנו-ג'אז הראשון בישראל

דודי פטימר

עטיפת אלבום ''מזרה ישראל יקבצנו''. ציור: גרבו דיוויס

בשנת 1972, בדיוק לפני 50 שנה, יצא לאור האלבום המוגדר כ"אלבום האתנו-ג'אז האינסטרומנטלי הראשון בישראל". זהו כמובן שמו של אלבום המופת של הרכב "סדנת הג'אז" שכלל את אלברט פיאמנטה (כלי נשיפה), דני גוטפריד (פסנתר), ג'רי גרבל (תופים) וטדי קלינג (בס), ארבעה אייקוני ג'אז מקומיים שחברו יחד כדי ליצור קסם שהפך במרוצת השנים לאבן דרך בג'אז המקומי.

"כל הרעיון נולד כשפגשתי את אבשלום רובין, מנכ"ל חברת התקליטים 'ישראדיסק' והצעתי לו לתת תקציב ליצירת תקליט ג'אז ישראלי", סיפר לי המוסיקאי אלברט פיאמנטה בראיון בשנת 2016. "הוא נתן לי 3000 לירות ואפילו לא שאל על מה התקליט. הזמנתי את החברים שלי דני, ג'רי וטדי, נכנסנו לאולפן, התחלנו לנגן ולאלתר. הקלטנו את התקליט ב'קולינור'. כל אחד זרק רעיון לנגינה וניגנו בלי להסתכל על תווים אפילו, מהרגש והנשמה".

החבורה הקליטה שישה קטעים אינסטרומנטליים לשירי עם ישראלים בגרסאות ג'אז המתובלנות באלמנטים של מוסיקה אתנית ("השפעות שתמיד סקרנו אותי", סיפר פיאמנטה): "מזה ישראל יקבצנו" של אמיתי נאמן, "המכתב" (שביצע בעברית הצמד רן ונמה על בסיס לחן ארמני), "הרבי אלימלך", "עלא דלעונא" (לחן ערבי), "כן ואבדו כל אויביך" של אורי גבעון ועוד.

״במבט לאחור, עם חלוף השנים, מסתבר שמוסיקת הג׳אז האתנית שלנו הקדימה בעשור ויותר את ההתפתחות בסצנת הג׳אז העולמית", מספר המוסיקאי דני גוטפריד, יו"ר איגוד המוסיקאים. "זה הישג יוצא דופן בפני עצמו שמישראל הקטנה יוצאת בשורה חדשנית כזאת כבר בראשית שנות השבעים. יתרה מכך – ככל שמתייחסים להתפתחות סגנונות הג׳אז אצל נגנים ישראלים, הטיפול בחומרים אתניים תפס תנופה רק במאה ה-21, עשרות שנים לאחר צאת התקליט שלנו. בתקופה זו נולד הכינוי 'פלאפל ג׳אז' שבו כונה סגנון הג׳אז האתני של תקופה זו. רביעיית 'סדנת הג׳אז' זכאית לקרדיט הראשוניות, כאשר התקליט מהווה סימן דרך משמעותי בהתפתחות הג׳אז בישראל״.

התקליט, שנשא את השם "מזרה ישראל יקבצנו", הביא לפסקול המקומי סאונד חדשני שלא נשמע כמותו בארץ/ בשל כך הוא היה מעט קשה לעיכול בזמן אמת ולא זכה להצלחה מסחרית (ולא יועד לשם כך) אלא הפך לפריט אספנות נדיר בקרב אספני תקליטים וחובבי מוסיקה. רק עם חלוף השנים הודפס במהדורות נוספות וזכה למעמדו פורץ הדרך ולהערכה הראויה לו.

עם צאת האלבום ההרכב יצא לסיבובי הופעות ברחבי הארץ, כשלעתים החליף את גרבל המתופף אהרל'ה קמינסקי (שבדיוק שב לישראל מטיול ארוך בחו"ל) ואף הקליט עם ההרכב מספר קטעים לתכניות רדיו. ההרכב התפרק בשנת 1973 כשחבריו פנו לטיפוח אתגרים מוסיקליים שונים, על אף שניגנו יחד לאורך השנים, בין השאר גם קטעים מהתקליט.

דילוג לתוכן