"מחשמל ושר" - המוסיקאי והגיטריסט שלמה מזרחי בראיון

לרגל מופעו החדש "50 שנות רוקנ'רול", והשיר החדש שהקדיש לברי סחרוף – הגיטריסט שלמה מזרחי בראיון אישי

דודי פטימר

שלמה מזרחי. צילום ברק יושע

שלמה מזרחי הוא אחד המוסיקאים והגיטריסטים הוותיקים והמוערכים ברוק הישראלי, זה שעבר את המסלול הארוך והמשפשף בתעשייה: הוא החל דרכו בלהקות הקצב הירושלמיות ("השחפים", "הבמה החשמלית"), חדר למיינסטרים כחבר בלהקת "כיף התקווה הטובה", עיבד מוסיקלית שירים לצביקה פיק, גבי שושן ודני בן ישראל, וכבש את הולנד בסערה בסבנטיז עם להקתו "קינג סולומון בנד".

מזרחי, שמקפיד בכל יום להתאמן שעות על גבי שעות בנגינת גיטרה, זכה בקרב חובבי המוסיקה הישראלית והאירופאית לכינוי "ג'ימי הנדריקס הישראלי", והוכיח את כישוריו כמלחין וכמעבד גם בפרויקטים גדולים, דוגמת הלחנת פסקול הסרט "קוקו בן 19" והפקת פרויקט "עבודה עברית" הידוע.

בימים אלה מעלה מזרחי את מופעו החדש "50 שנות רוקנ'רול" עמו הוא חורש את הארץ, כשהוא מבצעאת מיטב שיריו בעיבודים חדשים ומחשמלים, יחד עם הטריו שלו, הכוללת גם את הבסיסט עמוס שפרינגר והמתופף יחיאל ברוור. "בקורונה לא הופעתי למעט פה ושם מופעי חצר", מספר. "אז לאט לאט חזרתי להתניע מנועים ואני מקווה, שלמרות האומיקרון וההדבקות, ההופעות הבאות יתקיימו כסדרן".

מה צפוי במופע?

"חומרים חדשים לצד חומרים מוכרים, מעין מסע בין התחנות המוסיקליות שלי, החל משנות ה-70 ועד ימינו, למשל שירים מ'קוקו בן 19' והשיר שלי 'תנו לי דרך' ש'הדג נחש' הגדירו כשיר הראפ העברי הראשון, וכמובן כמה שירים של הנדריקס כי אחרת הקהל לא ייתן לי לרדת מהבמה".

נדמה שלאורך הקריירה, למרות שבסצנה מכירים אותך, לא הגעת לפריצה הגדולה, מרגיש החמצה?

"לא אשקר לך שלא, אבל אין אדם שאין לו החמצות. בסך הכל אני שלם וגאה במוסיקה שיצרתי ויוצר, אני עוד לא אמרתי את המילה האחרונה ויש לי בקנה עוד מלא הפתעות מוסיקליות".

אתה מהבודדים שברי סחרוף הקדיש להם שיר ("כמה יוסי") – עדיין יש לשלמה גיטרה בצבע לבן?

"בוודאי ובכל מיני צבעים. אני מודה לברי על המחווה היפה. הוא אדם מקסים, חבר נאמן שתמיד מפרגן. הוא התארח אצלי במופע בבית היוצר בסוף החודש שעבר וזה היה תענוג. זה לא מובן מאליו בעיניי. בימים אלה הקלטתי שיר חדש כמחווה לו – 'יין אדום', רק שבינתיים, השבוע, הוא החליף את הגיטרה שלו בצבע אדום לצבע לבן".

מה דעתך על הרוק החדש?

"יש דור של רוקרים חכמים ונבונים שעושים דברים נפלאים. הרוק עבר דרך ארוכה עד שהגיע למעמדו כיום. היום אתה יכול דרך האינטרנט ללמוד הכל. זה תענוג".

מה אתה חושב על איגוד המוסיקאים הישראלי ועילם?

"איגוד הנגנים שם לו למטרה לעזור להגן על מוסיקאים ויוצרים מכל צבעי הקשת. לא רק להגן על תמלוגים אלא גם עזרה והקשבה בתקופות קשות. יוסי מנחם ודני גוטפריד הם כאלה. כל הכבוד לאיגוד. תמיד הם שם עם שאר הצוות במשרד כל הכבוד להם. אני מצדיע להם".


*המופע הקרוב של שלמה מזרחי והטריו שלו ייערך בתאריך ה-13 בינואר בשעה 21:00 במועדון "בלה צ'או" ברחוב מוהליבר 10 בראשון לציון. אורח: יהונתן גרוסברג ("קדחת").

דילוג לתוכן