לא נס ליחו: אריה לבנון חוגג 90

אריה לבנון, מוותיקי המוסיקאים בישראל ומי ששימש בעברו כיו"ר איגוד המוסיקאים חוגג תשעה עשורים. לרגל המאורע המרגש, חזרנו אל הסיפורים מאחורי שיריו הגדולים

דודי פטימר

אריה לבנון. צילום: פרטי

השם "אריה לבנון" אינו זר לחובבי המוסיקה. מדובר על אחת מהאושיות הבולטות של תעשיית המוסיקה הישראלית, כיאה לקריירה ענפה שהחלה עוד בארץ מוצאו, רומניה, והתבססה עם עלייתו לישראל בשנת 1951. לאורך השנים הצליח אריה להניח את אבן היסוד של הזמר העברי, שילוב של אלמנטים קלאסיים בפזמונים עממיים, תזמורים ועיבודים עשירים ופורצי דרך ("פתאום עכשיו פתאום היום" של שלמה ארצי; "רבי עקיבא" של רבקה זהר; הרכב "השירושלמים") ולחנים שהפכו במרוצת השנים לקלאסיקות.

בישראל החל להתפרסם כמדריך מוסיקלי בלהקת פיקוד מרכז. בשנת 57' הלחין את שירו הראשון ("לא תסדרו את שכמותי"). לבנון עבד עם מרבית האמנים ושימש כמלחין וכמנהל מוסיקלי בשלל צמתים בזמר העברי: הוא ניהל מוסיקלית את להקת "בצל ירוק"; שימש כמנהל המוסיקלי הראשון של שלישיית הגשש החיוור; שימש כמעבד מוסיקלי בהצגות "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", "שוק המציאות" ו"השטן ואשת האיכר"; ניהל מוסיקלית רבים מפסטיבלי הזמר, פסטיבלי שירי הילדים ופסטיבלי הזמר המזרחי.

שמעון בר ועליזה קשי – "ערב בא" (מילים: עודד אבישר)

השיר הראשון שזכה בפסטיבל הזמר והפזמון הראשון בשנת 1960. בר וקשי ביצעו אותו בנפרד וכיוון שהוא זכה, ביצעו אותו יחד (בפסטיבל, בזמנו, כל שיר זכה לשני ביצועים שונים). זהו למעשה הדואט הראשון מבית היוצר של לבנון שהפך ללהיט מדינה. בהמשך זכה לפרסום נוסף גם כשכיכב בסרט "איי לייק מייק" (לבנון הלחין את המוסיקה לפסקול הסרט) ונתפס כקלאסיקה ישראלית עוד בתקופת צאתו.

בצל ירוק – "ליפא העגלון" (מילים: יחיאל מוהר)

"בצל ירוק" הייתה להקה שהורכבה מיוצאי להקת הנח"ל, דוגמת חיים טופול, נחמה הנדל, אורי זהר ואריק איינשטיין. "ליפא העגלון"  נחשב אחד מלהיטיה הגדולים (בו בלט גם קולו הצעיר של איינשטיין) ונכלל בתכניתה האחרונה – "חתול בשק" (אפריל 1960).

צמד העופרים – "איש אילם גבוה ודק" (מילים: אהרון שבתאי)

אחד הצמדים המצליחים ביותר בישראל (ומחוצה לה) בשנות ה-60 שהקימו אסתר ואבי עופרים נטה לכיוון מוסיקת הפולקלור, סגנון שלבנון אהב להתנסות בו. השיר "איש אילם גבוה ודק" שנכלל באלבומו השני של הצמד ("מוסר עדין", 1962) היה ללהיט ענק וזכה לימים לגרסאות כיסוי רבות (כולל אחת רוקית במיוחד של דני בן-ישראל). לאלבום הבכורה של הצמד ("עופרים", 1960) הלחין לבנון את השיר "האיש שבשדרה".

רן ונמה – "טיול בשניים" (מילים: דליה למדני)

השיר שלבנון מחשיב במיוחד מבין שיריו בוצע בהרמוניה נהדרת על ידי הצמד הפופולרי רן ונמה (רן אלירן ונחמה הנדל) בתקליטו השני משנת 1960 והציג מלודיה רומנטית שהפכה במהרה ללהיט ענק.

שלישיית הגשש החיוור – "על עונות השנה" (מילים: אהרון שבתאי)

בשנת 1964 לבנון שימש כמנהלה המוסיקלי הראשון של שלישיית הגשש החיוור בשתי תכניותיה הראשונות ("שמחת זקנתי" ו"תכנית ד'"). הוא הלחין לאותן תכניות מספר שירים, מתוכם בלטו "הדייג", "עונות השנה" והשיר שהעניק לשלישייה את שמה – "בלדה לגשש החיוור".

רבקה זהר – "זמר שלוש התשובות" (מילים: נתן אלתרמן)

שיר שנחשב לקלאסיקה ישראלית וגם תפס מעמד של אחד השירים השוביניסטים ביותר שכתב אלתרמן, בוצע על ידי רבקה זהר במופע משירי אלתרמן "צץ וצצה" (1969) ונתפס כאחד מלחניו הידועים ביותר של לבנון, שאומץ גם על ידי אמני הזמר הים תיכוני, בהם עומר אדם וזהבה בן.

בשל מילותיו, שבמובן מסוים היו נבואה שהגשימה עצמה על סיפור חייה המטלטל, זהר סירבה לבצע את השיר בהופעותיה, אך בשנים האחרונות, עם שובה לבמות, חזרה לבצעו לאור בקשת הקהל. שיר נוסף שהלחין לבנון למופע זה היה "אוף איזה רוח" שגם זהר ביצעה.

ביום שישי ה-9.9.2022 בשעה 11:00 בבוקר יתקיים באולם קלרמונט של בניין האקדמיה למוסיקה ע״ש בוכמן-מהטה בקמפוס אוניברסיטת תל אביב האירוע "כארז בלבנון ישגה" – אירוע הצדעה למלחין-מנצח אריה לבנון בניהולה המוסיקלי של גילה חסיד ובהנחייתו ועריכתו של יורם רותם. האירוע הוא בנוכחותו של לבנון.

באירוע, שגם יצולם לטלוויזיה, ישתתפו: רבקה זהר, יזהר כהן, עדנה גורן, מקהלת בת-קול, משה בקר, מאיר ברבי, מיטל טרבלסי ואנסמבל מולטיפיאנו.

להזמנת כרטיסים: https://bit.ly/3KoBzrY

או בטלפון: או בטלפון: 036407047

דילוג לתוכן