האם אלבומי הויניל העשויים מביו-פלסטיק מבשרים את העתיד?

עו''ד דן גוטפריד

מייקל סטייפ מחברת R.E.M הוציא לשוק השנה את האלטרנטיבה המוסיקלית הראשונה הזמינה באופן מסחרי.

כידוע, תקליטי ויניל מסורתיים מודפסים על גבי פוליווניל כלוריד (PVC) הנחשב לאחד הפלסטיקים המזיקים ביותר לסביבה. זהו חומר רב-תכליתי וזול יחסית, אך תהליך ייצורו משתמש בכלור. תעשיית המוסיקה מצידה מחפשת אחר חלופות לויניל, לטובת עתיד בר-קיימא ולמען סביבה נקייה יותר. ויניל ביו-פלסטיק, עשוי להיות התשובה לכך.

הביו-פלסטיק החדש של מייקל סטייפ 12 אינץ' הוא חלק מקידום Bandcamp Friday והינו מוגבל ל-500 עותקים בלבד. התקליט כולל שתי רצועות – "Future of Future" ו- "Oh My Heart" של בייטי וולף בצידו השני, כאשר המו"ל היא חברת Evolution Music.

"אני נרגש לעבוד עם EarthPercent ו-Evolution Music על המהדורה הזו. לדמיין חדשנות חיובית באמצעות פעולה זה בהחלט מרגש", אמר מייקל סטייפ על היוזמה והוסיף: "חשוב לנו פשוט להראות שסוג זה של פרויקט פותח מסלול לעתיד מזהיר ונקי יותר".

ב-Evolution Music אומרים שהוויניל הביו-פלסטי עשוי משילוב של סוכרים ועמילנים. בעבר הם שיתפו פעולה עם קבוצת שומרי הסביבה האנגלית Music Declares Emergency להופעת בכורה של ויניל ביו-פלסטיק. המהדורה המיוחדת הזו לטענתם תהיה זמינה רק לאנשים שתרמו לקמפיין מימון ההמונים, בעוד שהתקליט של סטייפ זמין מבחינה מסחרית.

סקרנים לדעת עוד על Evolution Music ועל תקליטי הוויניל הביו-פלסטיים שהם יוצרים? ובכן רייצ'ל מרטין מחברת NPR מתארת את השפעות הוויניל, החווה בימים אלה עלייה מחודשת בפופולאריות.

"אני רוצה מוצרים ברי-קיימא בסביבה של המאה ה-21", אומר מארק קארי, מנכ"ל Evolution Music. "לכן הייתי חייב להקים חברה חדשה ולעשות זאת בעצמי".

השאלה הגדולה כאן היא עד כמה ביו-פלסטיק נשמע כמו ויניל העשוי מ-PVC. ב-Evolution Music אומרים שאיכות הצליל גבוהה במיוחד. "אנחנו מאמינים שהאיכות גבוהה במיוחד, כמעט כמו ויניל, אולי ב-95 אחוז", מוסיף המפיק רוב קאס בראיון ל-CBS News על הטכנולוגיה החדשה.

מייסד Blood Records, קרייג אוונס, אומר שכאשר האזין לראשונה לוויניל הביו-פלסטי לא האמין לאיכות הצליל שנגלה בפניו. "בפעם הראשונה ששמעתי את אחד מהתקליטים החדשים, לא האמנתי שמה שהקשבתי לו היה עשוי בעצם מביו-פלסטיק ופסולת צמחית", כך לדבריו.

זה המקום לציין כי מכירת הוויניל בארצות הברית לבדה הגיעה למיליארד דולר בשנת 2021. זו הפעם הראשונה בה מגיעים למספרים אלו מאז שנות ה-80, בתקופה בה דיסקים שיוצרו מוויניל התיישנו ונעלמו כמעט מהשוק. לטענת Evolution Music ברגע שייצור הביו-פלסטיק שלה יהיה בעיצומו, אלבומים אלה יתומחרו בערך כמו תקליטי הוויניל PCV הנוכחיים.

דילוג לתוכן