אל תפחדו לומר ''לא''

בכך שאתם אומרים "לא", אתם מציבים גבולות, מראים שאתם יודעים מה אתה רוצים, ובמקביל אומרים "כן" למשהו אחר, ואז נפתח האופק והשמיים הם הגבול.

פעמים רבות למוסיקאי מהשורה, קשה להגיד "לא". אנחנו רואים קולגות, מוסיקאים אחרים מצליחים במשהו, וזה מיד מעלה אצלנו את המחשבה אולי כדאי שגם אנחנו ננסה…

אנחנו רואים אמן שמצליח במסע הופעות וחושבים לעצמנו – אולי אנחנו צריכים לארגן לעצמנו מסע הופעות דומה כדי להתפרנס.

אנחנו רואים מוסיקאי שמייצר ומוכר ביטים, ומיד אנחנו תוהים – האם זהו המפתח בדרך להצלחה?

האמת היא שאי אפשר לעשות הכל בבת אחת. הכיוון הנכון הוא למצוא את שאתם הכי טובים בו, ולהפוך אותו למוקד העשייה העיקרי שלכם. לאחר עבודה עקבית על המיומנות הזו, תוכלו אף להיות מעולים בו !

השתדלו להימנע מהפיתוי להוסיף עוד ועוד עיסוקים. עדיף שתסירו עיסוקים מיותרים ותתרכזו בדבר שאתם הכי טובים בו. זה מתכתב עם התכונה שיש לרובנו על בסיס "הטיה קוגנטיבית מוסיפה" (Additive Cognitive Bias). על כן, בהקבלה לקריירה המוסיקלית, אם אתם מרגישים דחף להוסיף עיסוקים נוספים אליה, דעו כי מדובר בתופעה רווחת, כך 'ש"אינכם לבד".

חוקרים מאוניברסיטת וירג'יניה בחנו את הנושא ובדקו השערה הנוגעת לו. נמצא כי כאשר אנשים מתמודדים עם בעיה, הם מעדיפים להוסיף דברים בכדי לנסות לפתור את הבעיה, במקום דווקא להסיר אותם ובכך להיות יותר ממוקדים בפתרון הבעיה. בהקשר זה יש לציין כי הניסיון מראה שהוספה מסוג זה לא רק שאינה פותרת את הבעיה, אלא להפך, רק מוסיפה קושי ובלבול.

דוגמה טובה לכך היא רכיבה על אופניים – בכדי ללמד ילדים לרכב , מתחילים בלימוד עם אופניים עליהם מורכבים שני גלגלי עזר קטנים, אחד מכל צד. אתה רץ עם הילד המתלמד, בעוד הוא מדווש ונוטה ליפול מצד לצד, כאשר גלגלי העזר מונעים ממנו ליפול. כך זה מתקדם עד שהילד "תופס" את הרגשת שיווי המשקל ומדווש בעצמו. בשלב זה גלגלי העזר מפסיקים לעזור ומתחילים דווקא להפריע לו, מה שאומר כי הגיע הזמן להסיר אותם לאלתר.

איך אתה יכול ליישם את הרעיון הזה של "להסיר משהו" על הקריירה מוסיקלית שלך? 

יש כל כך הרבה דוגמאות לאמנים מצליחים שיודעים להתמקד במה שהם טובים בו.

כך למשל, הרבה מפיקי lo-fi צוברים מיליוני סטרימים ומיליוני מאזינים חודשיים בספוטיפיי, ביניהם אמנים כמו Jinsan, Wun two או ו-Knxwledge. אמנים אחרים כמו רג'י ווטס ומארק ריבילט "ממציאים" מוסיקה, בעוד קומץ קטן יחסית של מפיקים כותבים שירים ויוצרים למעשה את רוב מוסיקת הפופ שאנחנו מכירים, ביניהם מקס מרטין, כריסטופר סטיוארט, RedOne, Nadir Khayat ו-Tricky. כמו כן ישנם אמנים שמתפרנסים בעיקר מרישוי סינכרון, כמו Sleeping At Last.

הרעיון המרכזי הוא בחירה של נושאים בהם על המוסיקאי להתמקד, וזוהי למעשה הדרך הנכונה ללכת בה.

עוברים לשיטת ה-"כן" ו-"לא"

אז השאלה הנשאלת היא – כיצד עושים זאת? אם כן, שימו לב למה שגורם לכם הנאה, לעומת מה שאתם שונאים לעשות !

פעם התפרנסתי מליווי אמנים בהופעות חיות, אבל זה לא הוביל את הקריירה המוסיקלית שלי לשום מקום. אחרי שנים של הופעות, הבנתי שאני בעצם לא אוהב את זה והחלטתי להפסיק. הסרתי הופעות מהעיסוקים שלי כדי לפתור את בעיית המיקוד בקריירה המוסיקלית, שהייתה תקועה ולא התקדמה.

כיום אני מתמקד בכתיבת שירים, בהפקה ובשליחת המוסיקה שאני עובד עליה לרישוי סנכרון. מאז המוסיקה שלי כבר הספיקה להתנגן ב-NBC, ABC ובמאות פרויקטים של סרטי אינדי.

אז איך יודעים במה כדאי להמשיך וממה להתעלם?

כשאתם מנסים להבין באילו היבטים להתמקד, שימו לב מאיזה חלק בעיסוק המוסיקאלי אתם נהנים ובאיזה אתם הולכים לאיבוד, ובכלל מה אתם עושים כשאתם נכנסים למצב הזרימה הזה?

או שמתחשק לך לומר "זהו זה, כן!״  או שבא לך לומר: ״זה פשוט לא זה״

אחת הדרכים לעזור לכם למצוא את הנתיב הנכון היא על ידי שימוש בשיטת ה-"כן" ו-"לא".

בעיקרון, אם אתם מתלבטים בין חיוב לשלילה, ומתעורר בכם ספק, הרי שאין בעצם ספק- לכו על ה-"לא". הכוונה היא שאם אתם לא נהנים לעשות משהו, פשוט התעלמו ממנו, שכן זהו לא המסלול הנכון עבורכם. נסו לחפש את החלקים במוסיקה בהם אתם מוצאים את עצמכם ואומרים "כן", ללא שום היסוס.

זכרו כי ההצלחה היא סובייקטיבית. כל הפואנטה של המאמר הזה נועדה לשקף זאת עבורכם, שכן אתם, ובסופו של דבר רק אתם תהיו חייבים להגדיר לעצמכם מהי "הצלחה".

זה שאתם רואים אמן אחר מצליח במשהו, זה ממש לא אומר שגם אתם חייבים לרוץ ולהתנסות באותו עיסוק. עליכם להתמקד בעצמכם, להמשיך לפתח את הקריירה המוסיקלית שלכם בכיוון שאתם טובים בו, ובעיקר נהנים לעסוק בו. זכרו כי אם אתם אוהבים לעשות משהו, יהיה לכם קל יותר לעסוק בו ולפתח אותו.

ההמלצה שלי – עשו את הדברים באופן עקבי, רק כך תוכלו להשתפר. בסופו של דבר לאנשים לא תהיה ברירה אלא לשים לב אליכם ולקריירה המוסיקלית שלכם.

אז מה למדנו? זה הזמן למצוא את הנתיב הנכון עבורכם, והכי חשוב – אל תפחדו להגיד לעצמכם ולאחרים – "לא" !

הכתבה הינה פרי עטו של המוסיקאי האמריקאי קאלב מרפי, תרגום – דני גוטפריד.

דילוג לתוכן