אחד על אחד: יאיר סתוי

שיחה צפופה עם המוסיקאי המחונן 

דודי פטימר

יאיר סתוי. צילום: פרטי

המוסיקאי, המלחין, המפיק, הפסנתרן והקלידן יאיר סתוי, הבעלים של אולפן ההקלטות "לירי" מלווה זה למעלה משלושה עשורים את תעשיית המוסיקה הישראלית, הן כיוצר וכמלחין והן כנגן וכמנהל מוסיקלי של מיטב האמנים: בעז שרעבי, עוזי חיטמן, רון שובל, שייקה לוי, איתן מסורי, גרי אקשטיין, נתן כהן, חנן יובל ועוד.

יאיר, מהו הקו המנחה אותך כמוסיקאי?

"הקו שמנחה אותי זה השיר. אם צריך לשנות או לעשות דברים שאפילו זה שכתב השיר יכול לחשוב שזה פוגע בו, אז אני מנסה לשכנע אותו שאני ניגש לשיר בצורה אובייקטיבית. אמנם לא כתבתי או הלחנתי אותו, אבל מבחינתי השיר הוא בעדיפות העליונה".

איזה טיפ היית נותן למוסיקאים בתחילת הדרך?

"הטיפ שלי זה קודם כל לשלוט בכלי שלך בצורה הכי עמוקה ומקצועית שאתה יכול, וגם לנסות ולשלוט בכמה שיותר סגנונות. בגלל שאנחנו ארץ קטנה ויש הרבה נגנים, אנחנו צריכים לשלוט בהמון סגנונות בשביל להגיע להרבה יותר קהל. אני יכול להגיד לך שאני מנגן בתזמורת של מוסיקה קובנית, מוסיקה צרפתית, מוסיקה איטלקית, מוסיקת כלייזמר ומוזיקת ג'אז. בכל אחד מהז'אנרים הללו אני צריך לאהוב ולשלוט ללא דופי".

באיזה שלב החלטת שאתה רוצה להיות מוסיקאי?

"הוריי מספרים שבגיל שנתיים-שלוש חלמתי שיקנו לי פסנתר ובאמת זה מה שקרה, בגיל 5 וחצי סבא שלי קנה לי פסנתר, התחלתי ללמוד מוסיקה קלאסית והתחלתי להגשים את עצמי".

מה אתה עושה בימים אלה?

"יש לי אולפן הקלטות כיפי ואינטימי שאני עובד בו על הפקות שאני עושה לאמנים ובמקביל אני מופיע. לשמחתי הרבה חזרנו מהקורונה במלוא המרץ להופעות עם הרכבים שונים ומגוונים. זו ההנאה שלי, הנגינה, במיוחד בהופעות".

מה החשיבות של איגוד המוסיקאים ועילם בעיניך?

"תשמע, ברור שיש לגופים הללו חשיבות מאד גדולה, כי אנחנו בסיכומו של יום מנגנים בהרבה הקלטות, הופעות ובטלוויזיה. זהחשוב מאד שיש איגוד שדואג לנו לקבל הכרה ותשלום על הנגינה שלנו שמנציחה שירים".

דילוג לתוכן