אחד על אחד: אלי מגן

ראיון עם נגן המוסיקאי, הבסיסט, נגן הקונטרבס והזמר אלי מגן, מאבות המזון של הרוק והג'אז בישראל

דודי פטימר

אלי מגן. צילום: הילה עמנואל

אלי מגן הוא זמר, נגן קונטרבס וגיטרה בס ישראלי, הוא נחשב שלא בכדי לאחד מעמודי התווך של הרוק והג'אז בישראל. את דרכו החל בלהקת הנח"ל בימי השיא שלה בשלהי שנות השישים ובהמשך התפרסם כנגן בס וקונטרבס, לרבות נגינה בהקלטות ובהופעות של מיטב האמנים, בהם השלושרים, הגשש החיוור, יהורם גאון, אריק איינשטיין, יהודית רביץ, יהודה פוליקר, אילנית, יפה ירקוני, שושנה דמארי, חוה אלברשטיין וכו'.

במקביל, לצד היותו נגן, פיתח קריירה כזמר ואף שימש כסולן להקות הרוק הידועות "כיף התקווה הטובה" ו"אחרית הימים". בין להיטיו כזמר: "העץ הוא גבוה", "בלדה לעוזב הקיבוץ", "יליד הארץ" ו"עד סוף הקיץ".

החל משנות השמונים ועד 2015 שימש כנגן קונטרבס מן המניין בתזמורת הפילהרמונית הישראלית, השתתף בהרכבי מוסיקה קאמרית וביסס את מעמדו כנגן קונטרבס מוביל בסצנת הג'אז הישראלית.

לאורך הקריירה הוציא אלבום סולו ("אדם", 2006) ואלבום אוסף ("איש העולם הבא", 2015). לאחרונה השתתף באלבומו החדש של שלום חנוך "הרצל לילנבלום" בנגינה, שירה, הפקה מוסיקלית ועיבודים.

מה הקו המנחה אותך כמוסיקאי כשאתה ניגש לנגן ביצירה?

"לפני שמסתכלים על התווים, כדאי להכיר את היצירה משמיעה, להכיר את מחבר המוסיקה ככל שניתן, ואז ללמוד את התפקיד,  בין אם זה תפקיד סולו או תפקיד בס במסגרת של אנסמבל קטן או גדול. אחר כך יש להתייחס לבעיות טכניות כמו אצבועים ולהתייחס גם לתוכן והמשמעות המוסיקלית של היצירה".

כמוסיקאי בעל רזומה מאד עשיר,  מהם הרגעים החשובים ביותר בקריירה שלך?

"הרגעים החשובים נמדדים אצלי בהישגים המוסיקליים ובהרגשה שעליתי עוד שלב ביכולת שלי להביע את עצמי דרך המוסיקה. כמובן שיש ציוני דרך במשך השנים בקריירה שגורמים נחת או מפח נפש ואכזבה, גם אלה וגם אלה חשובים לפחות באותה מידה".

מה השינוי שחל בתעשיית המוסיקה לאורך השנים?

"חלו שינויים מאד משמעותיים במשך השנים בתעשיית המוסיקה.  קודם כל עם כניסת המחשב לחיינו,  הוא החליף במקרים רבים את הצורך במוסיקאים במקרים של הקלטות וגם בהופעות, הרמה הכללית הגבוהה שהייתה נדרשת קודם מנגנים כבר לא קיימת כיוון שכל התרבות השתנתה והחתירה למצוינות לא נדרשת כשכל אחד יכול בקלות לכתוב , לשיר ולנגן מבלי שיהיה לו כשרון גדול למוסיקה,  אלא יכולת להשתמש במחשב ובכל הכלים שהוא מאפשר.  הכל קורה בד בבד עם הרמה ההולכת ויורדת של המוסיקה שמושמעת באמצעי התקשורת ומכוונת לממוצע הנמוך ביותר בקרב הקהל,  ולא מנסה לחנך לשמיעה של מוסיקה ברמה גבוהה".

מה הטיפ העיקרי שאתה יכול לתת למוסיקאים בראשית דרכם ?

"אני מנסה לחנך למצוינות, שכן אין קיצורי דרך. לצערי, היום יש הרבה צעירים ששואפים להיות מפורסמים ולהרוויח כבוד וכסף בדרך הקלה. חלקם גם מצליחים וממשיכים לתרום לדלות היצירה שלהם ושל אחרים. אני חייב לציין שאני לא מדבר בהכללה,  יש כמובן גם את אלה שמתייחסים מאד ברצינות לקריירה המוסיקלית שלהם ומשקיעים רבות באימונים ובלימודים תיאורטיים כדי להגיע לרמה גבוהה ככל שניתן".

מה אתה עושה בימים אלה?

"אני עובד עם שלום חנוך  בעקבות אלבום שהוצאנו לפני כשנה. כמו כן אני מופיע בערב משלי,  מנגן ג‘אז בהרכבים ובמקומות שונים, וגם בהפקות שונות ומזדמנות של זמרים במוסיקה קלה".

מהי החשיבות של איגוד המוסיקאים ועילם בעיניך?

"החשיבות של עילם היא בהגנה על הזכויות של הנגנים במסגרת עבודתם,  אם זה בהקלטות או בהופעות, והיכולת לחלק תמלוגים שמגיעים להם מכל הגופים שמשתמשים במוסיקה שהם היו חלק מיצירתה".

דילוג לתוכן