קסם המוסיקה נגלה אלינו כבר בבטן אמנו, טוב לא ממש מבפנים (אלא אם היא בלעה פטיפון) אלא מבחוץ, בהנחה שהיא דאגה לשיר אל עבר בטנה התופחת.
המוסיקה ממשיכה איתנו שנים רבות דרך העריסה והמיטה, הטלוויזיה, שיעורי המוזיקה, ההרכבים ועוד מקורות ווקאליים שכאלה.
לצד העיסוק הקסום במוסיקה יש גם צד אפל של כאבים ופציעות ועל כך נדון כעת.
הקשר שלי למוסיקה נרקם כבר בגיל 10 כאשר התחלתי לנגן בכינור. במהלך השנים הבנתי עד כמה הרסנית תנוחת הנגינה ולצערי הרב לא היה מי שיבדוק, יפקח ויטפל בי באותה התקופה. היום, אני יכול להצביע בדיוק על המפרקים שנפגעו כתוצאה מהנגינה ארוכת השנים (אם חשבתם על הלסת, הצוואר והכתף, קלעתם).
את המושג פציעות ספורט כולנו מכירים, אבל על המושג – פציעות מוסיקה לא כולם שמעו.
כדורסלן מצליח, סביר שצבר רקורד עשיר של פציעות במהלך חייו. כך גם המתאגרף, השחיין, האצן והרשימה עוד ארוכה. מה לגבי קהילת המוסיקאים ובפרט – הנגנים?
ובכן, לא צריך להיות כוכב ריאליטי כדי להיפצע. די בשימוש ממושך של שרירים מסוימים (הנעשה באופן המאמץ את הגוף ללא כל זכר לאיזון ושמירה על יציבה נכונה), כדי להסב נזק רב שנים.
מה הסימנים המצביעים על בעיה רפואית?
כאבים בכתפיים, במרפקים, בשורש כף היד ובאצבעות
כאבי צוואר וגב
כאבי ראש או סחרחורות
קשיי נשימה קלים
זרמים ועקצוצים לאורך הגפיים (העליונות או התחתונות)
בעיות עיכול (כן כן, ישיבה או עמידה ממושכת בתנוחות לקויות משפיעות גם על מערכת זו)
אז רגע, מה בעצם הסיבות לבעיות שנגרמות כתוצאה מהנגינה?
חשוב להבהיר כי הבעיות אינן נגרמות מהנגינה עצמה אלא מעצם המנח השגוי והישמרותו לאורך זמן ממושך. כמו כן, אין להתעלם מן העובדה כי לכל כלי דרישות תפעוליות שונות המצריכות התמקמות שונה. נתון זה חשוב מאוד בתהליך החיזוק או השיקום.
סיבות אפשריות להופעת כאבים
שימוש לקוי של מפרקי הגוף וביצוע מנחים אסימטריים לאורך שעות.
נשימה לא סדירה תוך כדי נגינה
חוסר פעילות גופנית וטיפולים משלימים (עיסוי, אוסטאופתיה, דיקור, יוגה ועוד).
תזונה לא מאוזנת (כשם שספורטאי נדרש לכך, כך גם אוכלוסיית הנגנים)
האם כל הנגנים בסיכון?
ובכן התשובה תלויה במידת המודעות של הנגן לתנוחתו ולהקפדתו קיום פעולות תומכות ומתחזקות.
מנגד, שמירה על כללי זהירות גם לה יש משקל.
נביא לדוגמא מספר כלי נגינה:
גיטרה – הנגינה על גיטרה כרוכה בהנחת זרוע אחת מעל גוף הגיטרה ובאחיזה המחייבת רוטציה קבועה עם כף היד השנייה המונחת תחת צווארה. גיטריסטים רבים מרבים לרכון עם ראשם לפנים ולבצע סיבוב עם האגן והגב התחתון. מדובר במנחים שעלולים להזיק לכתף, לכף היד, לצוואר ולגב.
פסנתרנים – אמנם כלי זה נחשב לבטוח יחסית, הרי מדובר בישיבה סימטרית, אך רבים סובלים מכאבי כתפיים, צוואר וגב תחתון על רקע העדר תמיכת אמות, גובה כיסא ועוד.
כלי נשיפה – בדומה לשירה גם כאן המערכת הווקאלית נתונה לסכנת פציעותכמו צרידות, כאבי גרון, כיבים על מיתרי הקול, מגרנות ועוד. הסכנה קיימת על כל קשת הכלים במשפחה זו מחליל פאן, דרך אבוב ועד קלרינט.
טוב, אני לא פה כדי להפחיד, אלא בכדי להעיר אתכם.
נגן שמוצא מן המוכר ב"רשימת הסיבות" לכאביו המצוינת לעיל, אך עדיין ממשיך לנגן כרגיל (לומד לחיות עם הכאב) רצוי שייקח נשימה עמוקה וינגן את דרכו ליציאה מהכאב המציק, שכן, חומרתו תוכפל אם לא יינתן טיפול מוקדם ככל שניתן.
נגנים רבים אינם מקפידים על כללי בסיס לשימור גופם. הם מפתחים יציבה לקויה על רקע עמידתם וישיבתם השפופה, מזניחים פציעה ישנה, ישנים על מזרון לא מתאים ועוד.
התירוצים קיימים תמיד, אני יודע. בעיקר בעת תקופה עמוסת חזרות והופעות ולא פחות בימים נטולי עבודה. העשייה לעולם לא תיגמר, אבל היא יכולה לחכות מדי פעם ולאפשר חיבור לגוף והקשבה למה שיש לו להגיד.
זה אומר שאני צריך להפסיק לנגן כדי שזה יעבור?
במידה ומדובר בכאב או במגבלה המאפשרים נגינה בהפוגות, סביר שלא תידרש הפסקה טוטאלית. עם זאת, אם המציאות מאפשרת זאת, אז מספר ימי מנוחה יחד עם קבלת טיפול ואבחון של המצב אצל איש מקצוע יהיו הדבר הנכון לעשות.
במידה והכאבים אינם באים על פתרונם עלול יהיה המצב להגיע עד לכדי הפסקה מנגינה ומביצוע פעולות רבות מחיי היומיום.
דוגמאות לפעולות משמרות ומתחזקות
* 5 נשימות
פתחו את הבוקר עם 5 נשימות עמוקות ואיטיות וסגרו אותו לפני השינה עם 5 נוספות.
אם כבר 5 נשימות, אז גם לפני תחילת נגינה, ובסופה.
* חימום
כשם שספורטאי מתחמם לקראת המשחק ככה גם אתם תתחממו במהלך היום. חימום יפחית משמעותית את המתח השרירי ויאפשר ביצוע מדוייק יותר.
מומלץ לדבר קצת בלחש בתחילת היום (כמה שאפשר אתם יודעים) וכן לנגן בשקט לפני שתתחילו לנגן באופן שגרתי.
* תנועה
הניעו את גופכם ובצעו מתיחות לפרקים. בצעו סיבובי שכמות, כתפיים, שורש כף יד, ראש ואגן. בנוסף, הקפידו על ביצוע פעילות אירובית (הליכה, ריצה, אופניים, מדרגות).
* ריכוז
אם אתם חשים כי דעתכם מוסחת רבות וכי אין מצבכם הרגשי מאפשר ריכוז והפקת איכות ביצועית אליהם נדרשתם (מעצמכם בעיקר), נסו לחפש את התשובה. דברו, שתפו והחזירו לנגינה את הכתר. דעו כי קיימים פתרונות רבים לכך ומטפלים משלל תחומים.
* הדרכה
אם אתם חשים כי אכן אופן הנגינה בכלי הוא הגורם לכאבכם, חשפו דרכים לרכישת ידע וכלים כיצד לעשות זאת נכון.
במידה ואתם מתרגלים כבר ועדיין מרגישים צורך לבדוק ולטפל בגופכם (כן, גם לצורך תחזוקה מונעת) זו תהיה בחירה מצוינת.
במידה ויאושר רפואית, או תחת הצהרת בריאות, ניתן להשיג טיפולים משלימים. קיימות לכך אופציות רבות החל מקופות חולים, קליניקות פרטיות, מועדוני הכושר, אולמות וחדרי האימון הפרטיים.
הרשימה הארוכה כוללת פיזיותרפיה, אוסטאופתיה, רפואה סינית, עיסוי, פילאטיס, יוגה, אימון כושר ועוד.
הכותב הוא איש מקצוע: אלעד גורפינקל – (אוסטאופת DO) , ספורטתרפיסט, מעסה רפואי ומאמן כושר .