שיר געגוע: מחווה מיוחדת לעוזי חיטמן ז"ל

במלאת 70 שנה להולדתו של המוסיקאי והיוצר המוערך שהלך לעולמו ב-2004, חוזרים חבריו אל אחד המוסיקאים המשפיעים ביותר על הפסקול הישראלי

דודי פטימר

עוזי חיטמן, בצניעותו ובענוותו, הפך ב-52 שנות חייו לאחד מעמודי התווך של הפסקול המקומי ומהבודדים שהצליחו לחלוש ביד רמה על כל ז'אנר מוזיקלי, בין אם מדובר על ז'אנר שירי הילדים, הז'אנר הים-תיכוני ישראלי, הז'אנר האמוני, ז'אנר שירי ארץ ישראל היפה וז'אנר שירי פופ-רוק. הוא כתב, הלחין, עיבד וניגן לכל הזמרים והסגנונות, ללא הבדל דת, גזע ואמונה והחדיר בכולם את הישראליות ששפעה ממנו כפרח מלבלב.

"בבית בו גדלתי שמעו הכל", אמר פעם בראיון בערוץ 11. "מצד אחד אבא שלי הביא לי תקליטים של 'הביטלס' ותקליטי אופרה איטלקיים, מצד שני גדלתי על החזנות של אבי, השירים היווניים ששמעתי ברדיו וצלילים בלקניים. אני לא יוצר של ילדים, לא יוצר של זמרים 'מזרחיים' ולא יוצר ל'גדולים', אני יוצר לכולם – אני ישראלי והשירים שלי ישראליים, בלי הגדרות".

אילו היה חי היום, חיטמן היה אמור לחגוג את יום הולדתו ה-70, בוודאי במופע מיוחד עם מיטב האמנים להם כתב, והוא כתב לכולם: מזהר ארגוב, מרגול, חיים משה ושימי תבורי ועד אריק איינשטיין ויהורם גאון. אבל באוקטובר 2004, בגיל 52 בלבד, פקע מיתר אחרון בנשמתו והוא נפטר כתוצאה מהתקף לב. 

לאורך קריירה ענפה בת 30 שנים יצר חיטמן למעלה מ-300 שירים, מרביתם הפכו לנכסי צאן ברזל. רשימה חלקית (שתטפח בהמשך הכתבה) כוללת את "מי ידע שכך יהיה", "נולדתי לשלום", "ניגונה של השכונה", "תודה", "בארץ הזאת", "עכשיו התור לאהבה", "לכל אחד יש", "כמו צועני", "מה חשוב היום?", "אל תגעו באהבה", "אני אוהב אותך יפה שלי" ו"אנחנו נשארים בארץ".

יונתן מילר: "עוזי היה בנאדם מאוד נחמד, הייתה לו תדמית טובה ואנשים אהבו אותו. לא אשכח איך הופעתי בפסטיבל שירי חנוכה כשהייתי עולה חדש, ופגשתי את עוזי בפסטיבל כשניגנתי על כינור והוא שם לב אליי. יום אחד הוא ניגש אליי ואמר לי: 'יונתן, כתבתי עליך שיר בשם 'כמו צועני' ונראה מה יהיה עם זה'. כשהשיר התקבל לקדם האירוויזיון, עוזי דאג לצרף אותי אליו ואל יגאל בשן והשתתפנו בקדם. לא ידענו אז מה ייצא מזה. הפכנו לכוכבי ילדים מבלי שתכננו זאת. לא שיערנו שזו תהפוך להצלחה כזו גדולה. חרשנו את הארץ והופענו בכל מקום אפשרי. עוזי כתב שירים שמציירים את הישראליות ואת הנוסטלגיה. הוא תיאר את הארץ כמו שהייתה. אני זוכר שלפעמים היינו שומעים שירים ברדיו ולעוזי היו יוצאים תסכולים, הוא רצה להיות יותר כמו שלום חנוך ופחות התייחסו אליו כמוסקאי רציני אלא יותר ככוכב ילדים. זה הפריע לו".

ננסי ברנדס: "עוזי היה רחוק מכל התככים והלכלוך של תעשיית המוסיקה ומעולם לא אמר מילה רעה על אף אחד. עוזי ואני היינו האשכנזים היחידים בז'אנר המסולסל. מדברים כל הזמן על הקיפוח המזרחי, אבל שתדע שכשעשו אירועים וערבים לזכר זהר ארגוב, בגלל שאני אשכנזי ובגלל שעוזי אשכנזי – בחיים לא הזמינו אותנו ולא הזכירו אותנו, על אף העובדה שיש לנו חלק עצום בקריירה של זהר ובגלל שאנחנו אשכנזים הסתירו אותנו. נתנו את הנשמה שלנו ולא מזכירים אותנו. זה מאד תסכל את עוזי והפריע לו. היינו מדברים על כך כל הזמן".

חיים משה: "לעוזי חלק נכבד ביותר בפריצה של המוסיקה המזרחית בארץ. עוזי כתב עשרות להיטים לבועז שרעבי, אבנר גדסי, זוהר ארגוב, ישי לוי ולי, להיטים שחצו את גבולות הקהל המזרחי והפכו לקלאסיקות כלל ישראליות ששרים אותן עד היום. עם עשרות להיטים וקלאסיקות שעוזי כתב למוסיקה הישראלית, הוא היה ראוי לכל פרס מוזיקלי כבר בחייו, אבל עוזי מעולם לא רדף אחרי התהילה והכבוד. הפרס הגדול ביותר שלו הוא שעד היום, 18 שנים אחר מותו, שרים את השירים שלו וישירו אותם לנצח, כי שירים טובים ומוזיקה טובה נשארים לנצח".

יזהר כהן: "הכרתי את עוזי עוד כשהיה בצבא ומאז נפגשנו במפגשים שונים ורבים, הפכנו לחברים מאד קרובים וביליתי אצלו המון בבית. את 'ניגונה של השכונה' הוא השמיע לי לראשונה כשהיינו יחד בסיבוב הופעות בן חודשיים בחו"ל בפני קהילות יהודיות במסגרת פסטיבל הזמר החסידי. כשהגעתי לארץ ונכנסתי להקלטת טלוויזיה, היה ברור לי שאני רוצה לבצע את 'ניגונה של השכונה'. הרגשתי שאני חייב שהשיר הזה יהיה גם בתקליט הראשון שלי ומי שעשה את העיבוד היה אז עולה חדש מרומניה, ננסי ברנדס, שהוסיף לשיר תזמור מיתרים שהפך אותו לפנינה של ממש. אחד הרגעים היפים שהיו לי עם עוזי היה כשהוא קיבל את פרס אקו"ם על מפעל חיים ומבין כל השירים הידועים שלו, בחר דווקא בשיר הזה ובי לבצע אותו על במת הטקס וזה היה מאד מרגש. שרתי לו מכל הלב.

עוזי היה צנוע, הוא לא היה טיפוס צבעוני שמסתובב בחוגים חברתיים ומתבלט, הוא היה איש משפחה וכל חייו היה מחובר לאישיות ולאמת שלו. הוא נשאר אותו הדבר לאורך כל הדרך. הפרסום וההצלחה לא עלו לו לראש. היא נשאר נאמן ואותנטי לעצמו לאורך כל החיים. הערכים שהוא גדל איתם ליוו אותו עד יומו האחרון. מאד אהבתי אותו ובכל הופעה כשאני שר את השיר שלו אני מדבר עליו ומרגיש מהקהל שהייתה חיבה עצומה אליו".

דילוג לתוכן