שירים ושמות: פרויקט מיוחד לזכרם

לרגל יום הזיכרון לחללי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה, חזרנו אל כמה מהסיפורים מאחורי השירים שנכתבו לזכר החללים

דודי פטימר

"אנחנו לא צריכים" (1970) / שלמה ארצי

מילים: אבי קורן, לחן: שמואל אימברמן

נכתב לזכרו של טוראי אליעזר ("לשקה") גרונדלנד ז"ל

ב-6 ביוני 1967 נפל בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים, חבר גרעין הנח"ל של הפזמונאי אבי קורן ז"ל, טוראי אליעזר ("לשקה") גרונדלנד. קורן וגרונדלנד היו חברי נפש, ידעו בעל פה את מילות כל להיטי התקופה והיו מסמרי הערב. "לשקה" היה חברו הראשון של קורן שנפל במלחמה, וזה ליווה אותו כל הזמן.

עליו כתב את השיר "אנחנו לא צריכים" שהפך ללהיט עבור שלמה ארצי, כשהמשפט: "כבר יבשו עינינו מדמעות, ופינו כבר נותר אילם בלי קול. מה עוד נבקש, אמור מה עוד? כמעט ביקשנו לנו את הכל", הוקדש ללשקה. המשך השיר מתייחס לחברו השני של קורן, יוסקה ריין, מתוך דאגה לשלומו ולשובו הביתה מהקרב, ממנו אכן שב.

 

"פרי גנך" (1990) / אביבה אבידן

מילים ולחן: יוני רועה

נכתב לזכרו של סגן חן־חנוך ברוד ז"ל

השיר נכתב והולחן על ידי יוני רועה בעת שישב בבית קפה עם חברי נעוריו, ולפתע ראה את אמו של חבר נעוריו הקרוב, חן ברוד ז"ל שנהרג בפעילות מבצעית בהר דב ב-10 באוקטובר 1985. פניה העצובות וחסרות החיות של אם חברו החלל, היוו עבור רועה את ההשראה לכתוב שיר נחמה לזכרו. המבצעת המקורית של השיר הייתה אביבה אבידן, כשבהמשך התפרסמה גרסה נוספת של אבידן בדואט עם הזמר אלי לוזון.

"כשהלב בוכה" (2001) / שרית חדד

מילים: יוסי גיספן, לחן: שמואל אלבז

נכתב לזכרם של רס"ל יוסי אברהמי ז"ל ורב"ט ודים נורז'יץ ז"ל

בשנת 2000 הייתה בידיו של הפזמונאי יוסי גיספן קלטת עם מנגינה של המלחין שמואל אלבז, אך הוא לא הצליח לכתוב מילים מתאימות. ב-12 באוקטובר 2000, כששמע על הלינץ' ברמאללה, גיספן הזדעזע מהרצח הברוטאלי של שני חיילי המילואים של צה"ל, רס"ל יוסי אברהמי ז"ל ורב"ט ודים נורז'יץ ז"ל. ברגע של חוסר אונים וכעס על המצב, המילים יצאו באופן טבעי ובדמע מלבו של גיספן. אלו יצרו לימים את אחד השירים המרגשים ביותר במוסיקה הישראלית בביצועה של שרית חדד.

"מה אברך" (1968) / להקת חיל הים (עם הסולנית רבקה זהר)

מילים: רחל שפירא, לחן: יאיר רוזנבלום

נכתב לזכרו של סמל אלדד (דדי) קרוק ז"ל

רחל שפירא כתבה את השיר לאחר מלחמת ששת הימים לזכרו של בן כיתתה מקיבוץ שפיים, אלדד (דדי) קרוק ז"ל, שנפל באותה מלחמה בקרב בשכונת שועפאט בירושלים בגיל 22 בלבד.

מי שנתקל בשיר במקרה בחוברת שפרסם הקיבוץ לזכר קרוק, היה המלחין יאיר רוזנבלום ז"ל, שהחליט להלחינו והגישו ללהקת חיל הים לטובת התכנית המצליחה "וביום השלישי" עם הסולנית רבקה זהר.

 

ברית דמים" (נקרא גם "על דעת המקום" ו"היובלים והראלים") (1987) / מירי אלוני

מילים: עמנואל צבר, לחן: יאיר רוזנבלום

נכתב לזכרם של טוראי יובל הראל ז"ל, בנם של מרים ויחזקאל, וטוראי יובל הראל ז"ל, בנם של חיה ויוסף.

בזמן מלחמת לבנון הראשונה, ב־8 ביוני 1982, נהרג יובל הראל, חייל בחיל השריון, מפגיעת טיל נגד טנקים במחנה פליטים שליד צידון. חבריו של חייל נוסף בשם יובל הראל, שקראו את מודעת ההרוגים, הבינו שמדובר בחברם והודיעו להוריו שבנם נהרג. אלא שאחר בירורים הבינה המשפחה שקרתה טעות ובנם חי !

יומיים לאחר מכן, ב־10 ביוני 1982 נהרג יובל הראל המתואר. בהתחלה בני המשפחה סירבו להאמין, שכן חשבו כי מדובר ביובל הראל השני. למרבה הטרגדיה שני החיילים בעלי אותו שם נהרגו. בהשראת סיפורם נכתב השיר, אותו ביצעה ברגישות רבה הזמרת מירי אלוני.

דילוג לתוכן