רגע של נוסטלגיה: הוקרה למוסיקאי האיגוד לרגל יום הרדיו

לרגל יום הרדיו הבינלאומי, חזרנו אל 5 מהנעימות הידועות ביותר פרי עטם של המוסיקאים הישראלים, חברי האיגוד, ששימשו כפתיחי תכניות רדיו מיתולוגיות במשך שנים רבות


דודי פטימר

יהודית רביץ ויוני רכטר – "נעימת פתיחה"

נעימת הפתיחה הקבועה של התכנית המיתולוגית "ציפורי שיר" ששודרה ברשת גימל בין השנים 2009-2017 בהגשתו של נועם גיל-אור. התכנית, שחלקה כבוד למוסיקה הישראלית ולמוסיקאים המקומיים בזמר העברי, נפתחה בנעימה המופלאה – "נעימת פתיחה", שהופיעה לראשונה בתקליט "באופן קבוע וחד פעמי" שיצרו יוני רכטר ויהודית רביץ בשנת 1979.

רכטר, אז יוצא להקת "כוורת" ומלחין מבוקש שעבד באותה עת עם אריק איינשטיין ויהונתן גפן ב"כבש השישה עשר" ורביץ, זמרת צעירה שפרצה לתודעה בפסטיבל הזמר והפזמון עם "סליחות" ו"מישהו" וכן בהרכב "ששת" ובמופע "ארץ טרופית יפה".

המפגש בין השניים הוליד מעיין יצירה פורה שכלל קטעים אינסטרומנטליים לצד פזמונים ידועים פרי עטם של השניים ("דמעות של מלאכים", "עטור מצחך", "לילה", "מה עושות האיילות?"), שנטו לכיוון הג'אז הניסיוני והקלאסי, כשרביץ על גיטרה ורכטר על פסנתר.

"נעימת פתיחה", הרצועה הפותחת את האלבום, הולחנה על ידי רביץ ועובדה על ידי רכטר. מפיק התקליט, שלווה גם במופע מצליח באותו שם, היה הזמר והמפיק דודו אלהרר.

המוסיקאים שניגנו בהקלטה, מלבד רביץ ורכטר, הם: רונן רבן (גיטרה חשמלית), ארנון פלטי (גיטרה בס), דובי קיזלשטיין (תופים) ויוסי שלמון (סקסופון וקלרינט).

יעל לוי – "תמונה"

השיר "תמונה" הוא קטע ווקאליזה שהלחין יצחק ("צ'רצ'יל") קלפטר, עיבד חברו ללהקת "כוורת" דני סנדרסון וביצעה הזמרת יעל לוי.

בשנת 1978 השיק יהונתן גפן את המופע "שיחות סלון" וגייס לצדו את לוי, אז זמרת צעירה ומשוחררת טרייה מלהקת חיל הים ואת קלפטר, שבדיוק חיפש מה לעשות אחרי פירוקה של "כוורת" ולפני הקמת להקת "צליל מכוון" (בה היה חבר יחד עם שלמה יידוב ושם טוב לוי).

קלפטר, שהחליף במופע את דיויד ברוזה, הלחין את הקטע, הכולל הגיית מספר הברות ("דבה דה בה") בלבד ללא מילים נוספות.

הווקאליזה נכללה באלבום הבכורה של לוי ("יעל לוי") משנת 1982, ושימש במרוצת השנים כפתיח הקבוע של תכניות הרדיו "ארבע אחרי הצהריים" המשודרת בגלי צה"ל בעריכתו ובהגשתו של יורם רותם.

השירושלמים – "לפנות ערב"

בשנת 1968 הקליטו הזמרת עדנה גורן והזמר קובי רכט אלבום משותף ומצליח המורכב כולו משירי המלחין סשה ארגוב ("שירי סשה ארגוב"). אחד השירים, שבוצע כסולו של גורן, היה "לפנות ערב" שכתב הפזמונאי יעקב שבתאי והלחין ארגוב.

בשנת 1971 הקים המוסיקאי אריה לבנון את להקת "השירושלמים", חבורת זמר שהורכבה מילדים ששרו בחבורת "שירו שיר" (בניהולו של מאיר הרניק) והקליט עמם ווקאליזה ללהיטים ישראליים.

לבנון עיבד את "לפנות ערב" ו"השירושלמים" הקליטו את השיר בתקליטם – "להיטים בשצף קצב" (1971).

בשנות ה-90 שודרה מדי שבת אחר הצהריים ברשת גימל תכנית הרדיו המוסיקלית "לפנות ערב", שביצועה של להקת "השירושלמים" שימש כפתיחה הנודע.

שלמה גרוניך ושם-טוב לוי – "ריקוד ההוביטים"

בין השנים 1990-2017 שידר שדרן הרדיו הוותיק שמואל שי ברשת ב' את תכניתו – "שי לשבת", שאת המוסיקה שלה ערכו רחל הרמתי ודליה רון-פריזנד.

התכנית, שעסקה בכל הכותרות האקטואליות בהומור ובשנינות, נפתחה במשך 27 שנותיה בנעימה – "ריקוד ההוביטים" שהלחין ועיבד שם-טוב לוי.

השיר הוקלט לראשונה לאלבומם המשותף של לוי ושלמה גרוניך – "אלבום משפחתי" (1983), כשגרוניך מנגן על פסנתר ולוי על חליל צד. למעשה, זו הייתה מעין סגירת מעגל עבור השניים, שחברו יחד לראשונה עשור קודם לכן בשלישיה "קצת אחרת" (יחד עם שלמה יידוב).

השיר נכלל גם באלבום הסולו השלישי של לוי – "טווס הזהב –קטעים אינסטרומנטליים" שראה אור בשנת 1984.

נגני התזמורת הסימפונית של לונדון – "שלושה לילות"

בין השנים 1997-2017, מדי שישי אחר צהריים (ועד ימינו), החלה תחנת הרדיו רשת גימל של "קול ישראל" לשדר את התכנית "זמר שכזה", בה הושמעו שירים נוסטלגיים מהזמר העברי. התכנית, שהגיש במשך שנים רבות בני הנדל, נערכה עד 2011 על ידי גלעד בן ש"ך ומאז 2011 על ידי  אבנר נעים.

נעימת הפתיחה של התכנית הייתה "שלושה לילות" שהלחין המוסיקאי נחום (נחצ'ה) היימן, עיבד מנחם ויזנברג וביצעו נגני התזמורת הסימפונית של לונדון בשנות ה-90.

למעשה, במקור הקטע הוקלט כפזמון שהלחין היימן למילותיה חדוה הרכבי ובביצועו של משה דץ באלבום שיריו של היימן משנת 1988 – "נחצ'ה 88".

דילוג לתוכן