עושים כבוד: מוקירים את איגוד המוסיקאים ועילם

מוסיקאים כותבים על חשיבות איגוד המוסיקאים ועילם בתעשיית המוסיקה הישראלית

דודי פטימר

כחלק מסדרת הראיונות שאנחנו מקיימים עם המוסיקאים/ות, חברי איגוד המוסיקאים ועילם, מתוך מטרה לתת במה למוסיקאים המקומיים, ליקטנו כמה מדבריהם על חשיבות פעילות האיגוד.

אנו באתר איגוד המוסיקאים פתוחים וקשובים לפניותיכם ונשמח לתת לכם, חברינו, במה באתר ולפרגן ליצירותיכם החדשות. מוזמנים לכתוב לנו בעמוד הפייסבוק הרשמי – "איגוד המוסיקאים הישראלי".

יצחק קלפטר: "לאיגוד יש חשיבות עליונה. אני חי מהתמלוגים שאני מקבל על השירים שלי, בין אם אלה שיצרתי ובין אם אלה שניגנתי בהם. האיגוד דואג למוסיקאים וזה טוב שיש אותו. בלעדיו היה למוסיקאים מאד קשה לשרוד".

מיקי גבריאלוב: "טוב שהאיגוד קיים. הוא שומר על המוסיקאים מפני עוולות, גובה כספים ומחלקם למוסיקאים".

מאיר ישראל: "זה חשוב מאד. מי ידאג לנו אם לא האיגוד? זה פנטסטי. המוסיקאים מקבלים פעם בשנה סכום יפה, והעבודה של האיגוד מאד חשובה".

יהודה קיסר: "לאיגוד יש חשיבות נעלה ומשמעותית מאד. הדבר העיקרי שחורה לי, והוא לא בידי האיגוד עצמו, זה שאני לא מקבל תמלוגים על הקלטות שנעשו לפני 1984 כי עילם הוקמה רק אז. עד אותה נקודה מי שהיה מקבל תמלוגים זה בעל המאסטר ולא הנגנים. מרגע הקמת עילם, כל מה שהוקלט אחרי 1984 מכניס לי תמלוגים. כך נוצר מצב שעבור רוב ההקלטות שעשיתי עם 'צלילי העוד' וזהר ארגוב – אני לא מקבל תמלוגים. הצטרפתי פעם לדני גוטפריד וליוסי מנחם לכנסת בכדי להתלונן על כך כדי שמוסיקאים יקבלו תמלוגים על העבודה שעשו גם לפני 1984. למה שאני לא אקבל על זה תשלום? זה לא הגיוני. בינתיים זה לא עזר המאבק וזה מרתיח, אבל אני מקווה שבעתיד מישהו ישכיל לשנות את זה".

תגובת יו"ר איגוד המוסיקאים דני גוטפריד: " בנוסף למאמצים שנעשו ושבהם השתתף יהודה, אנחנו המשכנו  בעקשנות לפעול בנושא, אבל לצערי עד כה כל הניסיונות נתקלו בקיר אטום של משרד המשפטים!".

דורון פיקר: "האיגוד הוא סטארט-אפ נהדר. ישבו כמה חבר'ה ואמרו שצריך לעזור למוסיקאים, לא ויתרו ופיתחו את זה. כל הכבוד להם. הרעיון הזה הצליח ואנחנו מקבלים תמלוגים על כל השמעה ברדיו וזה נהדר. דני גוטפריד ויוסי מנחם אנשים מדהימים ואני מסיר בפניהם את הכובע. במו ידיהם הם פיתחו את זה ומגיע להם מלוא הפרגון. הם דואגים לנו ואני מפרגן להם מכל הלב".

מישל עמר: "חשוב שיש את איגוד המוסיקאים ועילם שדואג לנו לקבל את התמלוגים והשכר ההולם על העבודה שלנו לאורך השנים. שמח שיש את האיגוד החשוב הזה".

נחום עושרי: "לאיגוד חשיבות עצומה. האיגוד עזר מאוד לנגנים בתקופת הקורונה. חברים סיפרו לי שהם פשוט התמוטטו והאיגוד הציל את חייהם כלכלית. מסיבה זו ועוד רבות, אני חושב שהאיגוד פשוט מעולה לנגנים. הוא דואג לזכויות שלנו ומגן עלינו מכל מיני ניצולים. היום אני לא חותם על כלום כשאני הולך לצילום טלוויזיה, אלא אני מצהיר שאני חבר איגוד ויודע שיש לי על מי לסמוך. האיגוד הוא אחד הדברים המהותיים למוסיקאים בישראל ובכלל".

 

יונתן בר-גיורא: "מכיוון שאני מנגן בכל פסקולי הסרטים שאני מלחין, וגם בכל ההפקות המוסיקליות האחרות שלי, עילם היא מקור לתוספת הכנסה שנתית משמעותית עבורי. זו גם דרך נהדרת לצ'פר חברים מוסיקאים שמשתתפים בהקלטות של פרויקטים שלי. האיגוד הוא גב עבורנו מזה כבר עשרות שנים, מעבר לכך, דני גוטפריד גם היה המורה שלי באקדמיה בירושלים, והוא גם פסנתרן ג'אז משובח, כך שתמיד הייתה לי בלב פינה חמה לאיגוד. אני בטוח שההנהלה החדשה תמשיך בהצלחה לנווט את המפעל שהוא הקים".

אברהם פלדר: "לאיגוד חשיבות עליונה וגדולה מאד בעיניי. הייתי ממקימיו ואני עוד זוכר זמנים שבהם הרבה גופים לא קיבלו אותנו בתחילת הדרך, כאשר נאלצנו להיאבק על המקום שלנו, עד שהיום האיגוד קיבל את המעמד הראוי לו. זה איגוד חשוב מאד, גם מבחינת מתן תמלוגים למוסיקאים על העבודה שלהם וגם מבחינת הגנה על זכויותיהם".

דילוג לתוכן