המנצח הידוע ולרי גרגייב משלם מחיר

המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, ממשיכה להוביל להשלכות מרחיקות לכת כנגד הפלישה הרוסית גם במחוזות התרבות והמוסיקה

דני גוטפריד

לפלישה הרוסית לאוקראינה יש אפקט גם בעולם המוזיקה הקלאסי. בימים אלו מתמודד המנצח, ולרי גרגייב, עם ביטולי הופעות בגלל קשריו ההדוקים עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

על פי הדיווחים, גרגייב ניצח על אופרה של צ'ייקובסקי ביום רביעי בערב במילאנו, כאשר לפי העיתונות השמיע הקהל קולות בוז קלות לאחר ההופעה.

ראש עיריית מילאנו, ג'וזפה סלה, ביקש מגרגייב לגנות בפומבי את פלישת רוסיה לאוקראינה או להתמודד על ההשלכות על שתיקתו.

"אנחנו מבקשים ממנו לנקוט עמדה ברורה נגד הפלישה הזו, ובמקרה ולא יעשה זאת, ניאלץ לוותר על שיתוף הפעולה", הכריז סלה. "ברור שהתרבות יכולה ללכת במישורים אחרים, אבל מול מצב שכזה אנחנו צריכים לפעול".

ההופעה הבאה המתוכננת של ולרי גרגייב נקבעה בלה סקאלה ב-5 במרץ, אבל וראייטי אישרה שהאירוע מבוטל.

בינתיים, הודיעה הנהלת "קרנגי הול" שהמנצח הרוסי לא יוביל את הפילהרמונית של וינה בסיבוב הופעות בארצות הברית. סיור זה אמור היה לצאת לדרך בקרנגי הול היום. "השינוי נעשה עקב האירועים העולמיים האחרונים", אמרה דוברת הקרנגי הול בשיחה עם Associated Press.

בנוסף, קרנגי הול והתזמורת הפילהרמונית של וינה הודיעו שגם הופעותיו המתוכננות של הפסנתרן הרוסי, דניס מטסוייב, בוטלו. מנהלו המוזיקלי של המטרופוליטן אופרה, יאניק נזט-סגוין, נבחר להחליף את גרגרייב, כאשר מחליפו של מטסוייב טרם פורסם.

ולרי גרגייב נחשב לתומך ידוע של פוטין. הוא משמש כמנהל המוזיקלי של תיאטרון מרינסקי בסנט פטרסבורג וכן של פסטיבל "הלילות הלבנים". לגרגרייב קשרים הדוקים עם פוטין מאז שנות ה-90, עם תחילת הקריירה הפוליטית של הנשיא.

לאורך השנים תמך גרגייב בפעולותיו של פוטין בהזדמנויות רבות. כך למשל, ב-2012 הופיע בפרסומת טלוויזיה לקמפיין הנשיאותי של פוטין. שנתיים לאחר מכן חתם על עצומה התומכת בסיפוח חצי האי קרים, ומאוחר יותר ב-2016 ניצח על קונצרט בעיר פלמירה שבסוריה, זמן קצר לאחר תקיפות אווירות רוסיות במדינה.

דילוג לתוכן