האריה עוד שואג – ראיון עם חיים אלגרנטי

מייסד להקת "האריות" המיתולוגית שחוזר בשיר מחווה חדש לימי הזוהר להקות הקצב הישראליות

דודי פטימר

שנות ה-60, שסימלו את ראשית פריחתו של הרוק'נרול בישראל (ובכלל), התאפיינו באחת התופעות המוזיקליות הבולטות והמסעירות בישראל – להקות הקצב.

בשנים ההן מרבית הצעירים חלמו להיות ג'ון לנון או פול מקרטני הבאים והקימו להקות שביצעו בעיקר גרסאות כיסוי ללהיטי פופ-רוק לועזיים שכבשו את מצעדי הפזמונים בעולם.

אחת מלהקות הקצב שהצליחו לפרוץ מהשוליים למיינסטרים, ומלבד גרסאות כיסוי הקליטה גם שירים מקוריים הייתה להקת "האריות", שלצד "הצ'רצ'ילים", "הנסיכים" ו"עוזי והסגנונות" שיגעה את הנוער הישראלי שפקד את מועדוני הקצב בשנות ה-60 וה-70.

"האריות", שהוקמה בשלהי שנות השישים על ידי האחים שוקי וחיים אלגרנטי, עברה לא מעט גלגולים לאורך שנותיה, כשבגלגולה הראשון היה גם בסיסט צעיר ולימים אחד מאנשי העסקים המצליחים בעולם – חיים סבן. כשעזב את עמדת הבס, החל סבן לנהל את הלהקה והיה לאחד האמרגנים הבולטים של להקות הקצב דאז. חבר בולט נוסף היה הבסיסט והזמר דני שושן, לימים סולן הצ'רצ'ילים.

בימי שיאה יצאה הלהקה לסיבובי הופעות בינלאומיים ואף הוחתמה לחוזה הקלטות בחברת "רד באס" הלונדונית, בה הקליטה גם את שיר הדגל שלה – our love's a growing thing שהפעיל למקום הראשון במצעד הפזמונים הלועזי בישראל.

הלהקה פרצה דרך בהיותה מהראשונות שהקליטה שירי רוק עבריים מקוריים (דוגמת "את לא טובה" ו"שובי נא אליי"), מה שלא היה נהוג בישראל ל אותן שנים.

זו למעשה להקת הקצב היחיד שמוסיפה לפעול עד היום כשמי שמשמר אותה ואת מורשתה הוא חיים אלגרנטי, יוצר, זמר וגיטריסט שעד היום מוסיף להקליט ולהופיע.

בימים אלה הקליט אלגרנטי שיר חדש – "זמן" (מילים: דני ריבלין וחיים אלגרנטי, לחן: חיים אלגרנטי, עיבוד: ארז כספי) וזו הזדמנות עבורנו לתפוס עמו שיחה קצרצרה. 

חיים, ברכות על השיר החדש. ספר עליו.

"זה מרגש כי זה שיר ראשון שאני מוציא לרדיו מאז שנות ה-70, כשהייתי בצמד "מירי וחיימון" עם אשתי. הקלטתי כמובן שירים לאורך השנים אבל לא הוצאתי אותם לרדיו באופן רשמי.

חיים אלגרנטי. צילום: בר אלגרנטי

בר אלגרנטי, הבת שלי, שהיא גם זמרת וצלמת, רצתה לעשות לי מתנה ליום הולדתי, פנתה לאולפני "ברדו" ולחבריה המוזיקאים פיטר רוט ואריאל קשת וארגנה את ההקלטה.

זה שיר ששכב אצלי במגירה מספר שנים, שיר שכתב דני ריבלין, אני הוספתי מילים משלי והלחן הוא בסגנון 'חיוור מחיוורון' (a whiter shade of pale) של להקת פרוקול הארום. העיבוד של ארז כספי השלים את התמונה".

מתכנן להמשיך להוציא שירים לרדיו?

"בהחלט. זה הסיפתח שמתאים לתקופה הזו ולתקופה שהייתה, כשהייתי צעיר ו"האריות" היו להיט".

אגב "האריות", חברך חיים סבן כבר שמע את השיר?

"כן, שלחתי לו והוא היה מבסוט. הוא שמח שגחלת 'האריות' נשמרת".

מתגעגע לתקופה ההיא?

"זו הייתה תקופה קסומה. הייתה לנו הצלחה רבה, הופעות ומעריצים. עד היום אנשים זוכרים ללהקה חסד נעורים. אפילו השיר שלנו "our love's a growing thing" הדיח את 'get back' של הביטלס במצעד הלועזי בישראל – כך שהיינו משהו אז".

והיום?

"היום אנחנו ממשיכים להופיע וגם בנותיי  בר ומאיה שרות כך שאני גאה מאד".

מה אתה חושב על הנגנים של ימינו?

"יש כשרונות נהדרים. כשאני ובני דורי היינו צעירים, לא היה אינטרנט ולא היו כל כך אמצעים ללמוד לנגן, אז האזנו לרדיו ולתקליטים והוצאנו את האקורדים  משמיעה בלבד. היום יש הדרכה ביוטיוב ואקורדים לכל שיר אז זה קל ויעיל".

מתכנן להוציא שירים חדשים?

"בוודאי! היד עוד נטויה".

דילוג לתוכן