האחד והיחיד: 40 שנה לאלבום הזהב של זהר ארגוב

במלאת ארבעה עשורים לאלבום "נכון להיום" שהכתיר את זהר ארגוב למלך הזמר המזרחי, חזרנו אל המהפכה המוסיקלית שחולל מעבד האלבום, ננסי ברנדס אשר הניח בו את היסוד לעיצובה של המוזיקה הים-תיכונית בישראל

דודי פטימר

עטיפת האלבום ''נכון להיום". צילום: אוסף פרטי, דודי פטימר

האלבום "נכון להיום", אלבומו השלישי של זהר ארגוב נחשב לאחד מהאלבומים המשפיעים ביותר במוסיקה הישראלית ולאלבום שלמעשה הכתיר את מבצעו למלך הז'אנר המסולסל בישראל.

ארגוב, ששני אלבומיו הקודמים הורכבו מגרסאות כיסוי, החליט באלבום זה להשתמש לראשונה ברוב גדול של שירים מקוריים שנתפרו במיוחד למידותיו ולמנעדו הקולי. לצורך כך, גייס ארגוב, בחסות מנהלו אשר ראובני, את המעבד המוסיקלי ננסי ברנדס, עולה יחסית חדש מרומניה שהתעסק עד אותה נקודה במוסיקת פופ-רוק ולא התנסה במוסיקה ים-תיכונית.

"לפני שעבדתי עם זהר עבדתי עם חברו הטוב שימי תבורי. כך נוצר הקשר שלי עם אשר ראובני", סיפר לי ברנדס פעם בראיון. "כשהוזמנתי לעבד את 'הפרח בגני' היה לי ברור שארצה לשלב מוסיקה מערבית עם הצלילים המזרחיים כי בבסיס שלי באתי מרוק'נרול. אז הגיתי את רעיון החצוצרות בפתיח, כמו טרובדור שנכנס לבמה. כשזהר שמע את העיבוד שעשיתי בחזרה הגנרלית הוא אמר לי: 'יא רומני, אתה אלוהים'. ואז התחלנו לעבוד על 'נכון להיום' שבו דאגתי לשמור על הקו המשלב בין שלל הסגנונות המוסיקליים. זוהר היה שר נקי ומסיים להקליט שיר תוך חצי שעה בדיקציה ובקצב נכון".

לצורך ההקלטות גייס ברנדס את חבורת הנגנים המובילים של התקופה: מלבד להקת "ברוש" (הבסיסט יוסי מנחם, הגיטריסט שמוליק בודגוב והמתופף איקי לוי) גויסו למלאכה גם הגיטריסט חיים רומנו, הבסיסט אוהד אינגר, המתופף אלון הלל, החצוצרנים אברהם פלדר ודן מוסקו, הטרומבוניסט מיכה דיוויס והחלילן יעקב מירון.

התוצאה? אחד האלבומים העשירים ביותר בתולדות המוסיקה הישראלית ורוויי בלהיטים: שיר הנושא "נכון להיום" נכתב על ידי שאול בן שאול והולחן על ידי אבנר גדסי לבקשת ארגוב תוך חמש דקות; "עבר עברו השנים" נכתב והולחן על ידי אביהו מדינה בהשראת מפגשו עם כנר עיוור בספרד; "עוד דקה את נעלמת" נכתב והולחן על ידי תיכוניסט בן 16, רמי לב, שאשר ראובני שמע במקרה; "בדד" בוצע במקור על ידי להקת "הברנשים של פיאמנטה" (עם הסולן זאב דיקוורט) בשנת 1970; "שיר פרטי" נכתב והולחן על ידי יהודה אביטל, אותו ארגוב פגש בנופש במלון באילת, נדלק על השיר והחליט להקליטו; ו"הפרח בגני" נכתב על ידי אביהו מדינה בגיל 14 על אהבה לא ממומשת לנערה בקיבוץ (הולחן על ידי מדינה ומשה בן מוש) וזכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר המזרחי "דרור למנצח שיר מזמור".

האלבום סימן נקודת מפנה בקריירה של ארגוב: מצד אחד הוא היה לאלבום שהכניסו ללב המיינסטרים ומצד שני סימן את דעיכתו, הידרדרותו לשימוש בסמים ולמדרון התלול שהוביל בסופו של דבר למותו בטרם עת.

העבודה של ארגוב עם ברנדס שהחלה ב"נכון להיום" המשיכה גם לאלבומו הבא המצליח "כך עוברים חיי" ופתח לברנדס את הצוהר לעבוד עם מיטב אמני הז'אנר המסולסל דוגמת חיים משה, מרגלית צנעני וישי לוי. השילוב המהפכני של ברנדס בין מוסיקה מערבית למוסיקה מזרחית הגדיר מחדש, מאותה נקודה ואילך, את טיבה ואופייה של המוסיקה המסולסלת.

דילוג לתוכן