אחד על אחד – ראיון עם המוסיקאי ירון בכר

בראיון אישי, חוזר המוסיקאי ירון בכר אל הרגע המכונן בו החליט לעבור ממפוחית פה לקלידים, ההופעות עם בעז שרעבי והגאווה מהבן, עדן בכר, המנגן ב"סירק דה סוליי" וזוכה להצלחה בינלאומית

דודי פטימר

ירון בכר. צילום: ליאת פלד

ירון בכר הוא מוסיקאי, פסנתרן, אמן מפוחית פה, מפיק, מלחין ומעבד מוסיקלי שנחשב לאחד מעמודי התווך של מוסיקת הרוק הישראלי בשנות ה-80 וה-90 ומחלוצי המוסיקה האלקטרונית בישראל.

לאורך הקריירה עבד כנגן, כמעבד וכמנהל מוסיקלי עם מיטב האמנים, בהם: בעז שרעבי (עד היום), עופר לוי, נורית גלרון, ריטה, יהודית רביץ, משינה, ירדנה ארזי, מתי כספי, שלום חנוך, אייל גולן ועוד.

מתי החל הרומן שלך עם מוסיקה?

"מגיל 4 התחלתי לנגן בכלי הראשון שלי, מפוחית. למדתי אצל שמואל גוגול האשף, שראה בי ילד פלא. בגיל 8 וחצי הופעתי בפעם הראשונה בטלוויזיה במופע שהתקיים באולם 'אלהמברה' שביפו בתכנית כישרונות של שמואל שי, שהיוותה במה גדולה עבורי.

במקביל, בגיל 6 וחצי, לאחר שהראיתי כישרון מוסיקלי על מפוחית, ההורים שלי החליטו שאלמד לנגן גם על פסנתר וכבר מכיתה א' נכנסתי לזה. אלו היו שנים קלאסיות לגמרי, השתתפתי בתחרויות פסנתר ולמדתי בקונסרבטוריון, אך בגיל 16 'התחרפן' לי השכל כששמעתי מוסיקת רוק'נרול. אבא שלי קנה לי פסנתר 'מוג' מארה"ב ששינה לי את החיים, מה גרם לי להתעניין במוסיקה העכשווית. אז גם המחשב נכנס לעולם וראיתי כיצד המהפכה המוסיקלית מתרחשת אל מול העיניים שלי ולשם נמשכתי. בעיקר עניין אותי ליצור מוסיקה אלקטרונית, להפיק וליצור, כשהרקע הקלאסי ממנו באתי נתן לי בסיס מוסיקלי איתן".

מה הסוד לשמור על עצמך רלוונטי כמוסיקאי לאור שינויי הזמנים?

"המילים 'רלוונטי' או 'מיושן' כל כך לא קיימות אצלי, כי אני מסתכל על המוסיקה כמשהו נצחי שמתמשך לאורך כל כך הרבה שנים. אם נשפוט תמיד מוסיקה לפי תקופה או זמן – זה לא הגיוני כי זו אמנות. אני יכול להעריך שיר יפה שנכתב היום באותה מידה שאני מעריך יצירה שהולחנה לפני 200 שנה כי למוסיקה אין גיל. בסופו של דבר מוסיקה צריכה לתפוס מקום מסוים בחיים שלנו כמוסיקאים, ואני מאלה שמשתדלים כל הזמן להקפיד על פס קול עדכני סביבי, כמו די ג'יי של החיים. בהכל יש דברים טובים ויש גם דברים בינוניים והחוכמה היא למצוא את הדברים המיוחדים".

מה אתה עושה בימים אלה?

"בימים אלה עבדתי עם בעז שרעבי על הקלטה חדשה של 'הלוואי' בביצוע משותף שלו עם ואלרי חמאתי, כחלק ממופע משותף שהם עובדים עליו. היא שרה את חלקה בערבית והוא בעברית.  אני מחובר לבעז בכל נימי נשמתי ואנחנו מופיעים כל הזמן יחד".

היית בהופעה המדוברת לאחרונה שבמהלכה מישהו מהקהל העליב אותו?

"בטח, אישית לא שמעתי את ההערה הזאת, אבל מרסל מוסרי שכתבה את הפוסט שמעה כי היא הייתה ליד הבמה. לא יכולנו לשמוע כלום, אבל מטורף הרעש שנהיה מזה".

איך עוברת עליך תקופת הקורונה?

"מצד אחד אני חושב שזה עשה לי טוב כי היה לי פתאום זמן קצת לעצמי לנסות להגשים חלום מאוחר של להקליט אלבום אינסטרומנטלי מההתחלה ועד הסוף, אז עבדתי המון על המחשב ושדרגתי את האולפן הביתי ויצרתי לעצמי. כמו כן התחלתי ללמד הרבה, אני מלמד המון תלמידים, גם מוסיקה, גם פסנתר וגם עבודה על המחשב".

הבן שלך, עדן בכר, הוא המתופף הישראלי הראשון שמתופף ב"סירק דה סוליי", להקת הקרקס הבינלאומית, עד כמה אתה גאה?

"אין מילים לתאר כמה שאני גאה בו. הוא באחת הפסגות שנגן יכול להגיע אליהן. הוא חי טוב עכשיו, מנגן יום יום, יוצא לסיבובי הופעות בינלאומיים עם הקרקס, הוא מרוויח טוב, אוכל טוב, חי טוב ואני מבסוט בשבילו לאללה. הוא באמת במקום מפנק".

מה חשיבות איגוד המוסיקאים בעיניך?

"תראה, עובדה שעדיין אני מקבל בכל שנה סכום כסף בזכות דברים שהופעתי וניגנתי בהם ועשיתי  במהלך החיים ואני חושב שבזכות האיגוד יש סוג של בקרה ושליטה ומשהו יוצא מהדבר הזה, ואם האיגוד לא היה  – לא היינו רואים כלום. חשוב שיש איגוד עם עורך דין בראש שמנהל אותו כי העולם משתנה בקצב רצחני והיציבות שהאיגוד נותן חשובה לכל מוסיקאי באשר הוא".

שתפו את הכתבה

כתבות נוספות

דילוג לתוכן