אחד על אחד: אברהם פלדר

ראיון מיוחד עם המוסיקאי והמחנך המוסיקלי הוותיק אברהם פלדר

 

דודי פטימר

אברהם פלדר. צילום: פרטי

אברהם ("אגשקין") פלדר נחשב לאחד מעמודי התווך של הג'אז הישראלי, החל משנת 1976 עת עלה לארץ מאוקראינה לאחר שפיתח שם קריירה מוסיקלית מפוארת של נגן ג'אז ורוק.

עם הגיעו לארץ, כבר בשבוע הראשון, הכיר את מי שיהפכו לחבריו הנאמנים עד היום, המתופף אהרל'ה קמינסקי והקלידן נחום פרפקוביץ'.

מאז השתלב בהרכבי ג'אז שונים וניגן בהקלטות של מיטב האמנים, כולל בשיר "הפרח בגני" של זהר ארגוב (פתיח החצוצרה הידוע הוא פרי נגינתו).

לאורך השנים פילס דרכו לא רק כמוסיקאי ג'אז משפיע בישראל, אלא גם כמורה ומחנך המטפח ומגדל כבר למעלה מ-40 שנה דורות של תלמידים.

בשנים האחרונות הוא מופיע עם שני הרכבי ג'אז שהקים: "ישראדיקסי בנד" וההרכב החדש "אול סטאר בנד" (עם הזמרת עדנה גורן).

איפה אתה מלמד בימים אלה?

"אני מדריך הרכב ג'אז בקונסרבטוריון הישראלי 'שטריקר' בתל אביב ומלמד בו צעירים סווינג. כמו כן אני מלמד כבר 15 שנה ג'אז בבית דני בתל אביב וגם במרכז למוסיקה בכפר יונה. אני נהנה מאד ללמד את הדור הבא ומספק אותי לראות שגם הם נהנים ומיישמים את מה שאני מלמד אותם".

מה אתה חושב על הכישרונות הצעירים של הג'אז הישראלי?

"החבר'ה שאני פוגש ב'שטריקר' ממש מוכשרים. יש דור חדש מאד טוב. זכיתי לראות כמה מהתלמידים שלי שהפכו למוסיקאים מבוקשים בעולם. אני מאוד מבסוט מהכישרונות הצעירים. ההרכבים החדשים ממשיכים לפרוח, ויחד עם זה יש גם חבר'ה מבוגרים שאני נהנה לעבוד איתם ולנגן ג'אז עבורם. מבחינתי, זה בגדר הגשמת חלום".

כמוסיקאי וותיק בג'אז, אתה עדיין לומד דברים חדשים?

"מכיוון שאני כעיקרון לא למדתי באופן מסודר אלא הרוב לימדתי את עצמי, אז כל הזמן יש משהו חדש שאני לומד ואני דואג תמיד להתעדכן. יש התחדשויות במוסיקה, בכלי נגינה ובשיטות הוראה. בקורונה למשל פיתחתי שיטות ללמד מוסיקאים בזום. נהגתי לשלוח למוסיקאים שלי הקלטות לעיבודים מיוטיוב והם לימדו אחד את השני כיצד לנגן את התפקיד על מסך הזום עם הפלייבק. זה נתן להם 'פוש' חזק".

מה הקו שמנחה אותך כמוסיקאי?

"לפני שאני מתחיל לעבוד עם ההרכב שלי על יצירה, אני בעצמי לומד אותה כדי לדעת אותה בעל פה. כך אני יכול בחופשיות להדריך ולהכווין את ההרכב. אני מלמד את המוסיקאים שאיתי לשים לב ולהבין את הסימנים הקטנים שלרוב לא מייחסים להם חשיבות. זה מאד חשוב ומשמעותי בנגינה לדעתי".

מה החשיבות של איגוד המוסיקאים ועילם?

"לאיגוד יש חשיבות עליונה וגדולה מאד בעיניי. הייתי ממקימי האיגוד ואני זוכר זמנים שהרבה גופים לא קיבלו אותנו בתחילת הדרך ונאלצנו להיאבק על המקום שלנו, עד שהיום האיגוד קיבל את המעמד הראוי לו. זה איגוד חשוב מאד, גם מבחינת מתן תמלוגים למוסיקאים על העבודה שלהם וגם מבחינת הגנה על הזכויות של המוסיקאים".

דילוג לתוכן