אחד על אחד – ראיון עם המוסיקאי והמתופף דני מקוב


דודי פטימר

דני מקוב. צילום: איתי בן מרגי

דני מקוב הוא אחד המתופפים העסוקים והמוערכים בישראל, כשבקריירה בת למעלה מ-40 שנה (החל מגיל 17) הספיק לנגן לצד אמנים וזמרים ידועים דוגמת: ההרכב "צליל מכוון" (יצחק קלפטר, שלמה יידוב ושם טוב לוי), ברי סחרוף, קורין אלאל, אביב גפן, ארקדי דוכין ועוד.

כמו כן ניגן בהקלטות רבות ובהפקות משמעותיות, כשבהמשך פנה כמתופף גם לנישת המוסיקה האלקטרונית.

בשנים האחרונות חבר דני בלהקת "בית הבובות" הידועה ובקיץ 2021 השיק הרכב חדש עם המוסיקאים שלומי ברכה (שירה וגיטרה) וערן צור (שירה ובס), בו הוא גם שותף לכתיבה ולהלחנה.

ההרכב הוציא לאחרונה אלבום בכורה ("טריפולי") ויוצא להופעות ברחבי הארץ. ממש לאחרונה יצא לאור שיר מתוך האלבום – "תרד מהמנוף".

 

איך נרקם שיתוף הפעולה עם שלומי ברכה וערן צור?

"אחרי המון שנים במהלכן הייתי מאד חזק בסצנה האלקטרונית, בעיקר כמישהו שעושה "Live On Dj"  בתור נגן שעומד, רוקד ומתופף, בער בי לשבת על עמדת התופים ולתת שם 'מכות רצח'. חשבתי למי אני יכול להתקשר, ואז עלה לי בראש שלומי. הצעתי לו לשתף פעולה ולנגן יחד, כי זה פשוט בער בי. לא חשבתי בכלל על פרנסה כשפניתי אליו, אלא זה היה צורך שהתעורר אצלי. שלומי חשב על זה והציע שנעשה את זה יחד  עם ערן. זה היה רעיון גאוני במיוחד מבחינתי, בגלל העניין שערן הוא גם זמר וגם בסיסט. המעורבות שלנו הלכה וגדלה. במקביל לעבודות האחרות שלנו, התמסרנו באופן מלא לעניין".

איך הכימיה ביניכם באולפן? הרי מדובר בשלושה אינדיבידואליסטים.

"זה בדיוק העניין. התחלנו להיפגש והשארנו את האגו בבית. בכל זאת אנחנו לא צעירים ומסתבר שכולם ממש במקום של לא לפסול רעיונות אחרים ולבדוק אותם, אז ברגע שיש את הדבר הזה – נוצר משהו מיוחד. זה קצת מזכיר את המוסיקה שעשינו בגיל 13 בלהקות, רק שעכשיו אין את האגו הבוער. אנחנו יושבים, כותבים ומלחינים ביחד, זורקים רעיונות ומנגנים".

ספר על הסינגל החדש – "תרד מהמנוף".

"הוא אחד השירים האהובים עליי, כי הילדים שלי שמעו אותו בבית ונכנסו לטירוף. זה שיר שמזכיר לי את רוח הנעורים. זה שיר שלקחנו את הרעיון בו מסיפורה של הסופרת אורלי קסטל בלום – 'האישה שילדה תאומים ועשתה בושות', מתוך ספר הסיפורים הקצרים – 'סיפורים בלתי רצוניים'.  קצת שינינו את הסיפור ויצרנו שיר פופ קליל שנושא בחובו אמירה על זוגיות ויחסים".

מה הקו המנחה אותך כמתופף?

"מאז ומתמיד הנגינה עבורי הייתה לשרת את השיר ולא אותי. לפחות זו הגישה שלי. לכל שיר יש את המקום הנכון מבחינה קצבית, בייחוד כשמדברים בתופים. השיר דורש את מה שצריך שם ואני רוצה לחשוב שאני מספק את הדבר הזה ולא יותר מזה".

 מה אתה עושה בימים אלה?

"אני מופיע ומנגן עם 'טריפולי', אני חבר בלהקת 'בית הבובות' ובקרוב עתיד לצאת לנו אלבום חדש. במקביל יש לי בית ספר ללימוד תופים בשם "Drum Space" (אלנבי 94, תל אביב) שהתחיל בתור מקום עבורי להתאמן וללמד, וברבות השנים זה תפס תאוצה ויש שם רשימה מכובדת של מתופפים שבאים ללמד שם. במקביל, וללא קשר לתעשיית המוזיקה, אני מעצב פנים מקצועי בפרויקטים של דירות ובניינים".

מה החשיבות של איגוד המוסיקאים בעיניך?

"אני חושב שהוא חשוב מאד. אני מתפרנס מהאיגוד בצורה מאד יפה, אני מספיק זקן כדי לזכור שלפני האיגוד לא ראיתי שקל על הנגינה. זה סופר חשוב לנגנים שיש מקור פרנסה כמו האיגוד ועילם".

*ההופעה הקרובה של להקת "טריפולי" תתקיים ב-19 בפברואר בשעה 21:00 בהיכל התרבות בתל אביב (אולם צוקר) במסגרת פסטיבל החורף 4.

דילוג לתוכן